Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
Σελίδες
▼
Τρίτη, Νοεμβρίου 17, 2009
Γιατί τελείωσε το παραμύθι...
Της ΝΑΤΑΣΑΣ ΜΠΕΡΗ
Αν κάποιες γενιές μεγάλωσαν με την εικόνα του «Παραμυθά», «του Μανώλη του μανάβη» και της «Μάγιας της μέλισσας», σήμερα οι επιλογές για τους λιλιπούτειους τηλεθεατές είναι περιορισμένες. Κι αυτό, γιατί τα ξενόφερτα τηλεοπτικά προγράμματα στερούνται περιεχομένου, ενώ απουσιάζει εντελώς η ελληνική θεματολογία στη μυθοπλασία.
Μέσα σε αυτό το τηλεοπτικό τοπίο προστίθεται και ο φρενήρης ρυθμός της καθημερινότητας, που μεταλλάσσει το χαζοκούτι σε νταντά άμεσου δράσεως, με αποτέλεσμα η τηλεόραση να κερδίζει έδαφος και να ζημιώνεται ο «μικροσκοπικός» τηλεθεατής, που αντιμετωπίζεται πια από το μάρκετινγκ όχι ως οντότητα αλλά ως καταναλωτής.
Αν και διεθνείς έρευνες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η παρακολούθηση τηλεόρασης επιδρά αρνητικά στα μικρά παιδιά (αδυναμία συγκέντρωσης, διατροφικές διαταραχές, τροχοπέδη στην ανάπτυξη της γλώσσας κ.τ.λ.), εντούτοις αποτελεί ένα γρήγορο και άμεσο μέσο ψυχαγωγίας, που όταν χρησιμοποιηθεί με μέτρο και ορθολογισμό μπορεί πράγματι να συνδράμει στην ανάπτυξή του, καταλήγουν οι ειδικοί.
Τα ερωτήματα όμως που τίθενται παραμένουν; Πώς θα πρέπει να χειριστούν το θέμα «τηλεόραση» οι γονείς; Με ποια κριτήρια μπορούν να επιλέξουν το τηλεοπτικό πρόγραμμα που είναι κατάλληλο για το παιδί τους; Θα πρέπει να κλείνουν ή να αφήνουν ανοιχτή την τηλεόραση; Είναι αναγκαία η παραγωγή ελληνικών παιδικών προγραμμάτων στα τηλεοπτικά δρώμενα; Μπορούν να αποφύγουν τα προϊόντα υποκουλτούρας και πώς;
Τρεις συνομιλητές μάς απαντούν:
ίκος Πιλάβιος, συγγραφέας, σκηνοθέτης, παραγωγός - γνωστός ως ο «Παραμυθάς»
«Στο σημερινό πρόγραμμα δεν υπάρχει ελληνική μυθοπλασία»
Από το «μαγικό» γιλέκο σας στα «σπαθιά των Σαμουράι» σήμερα...
«Το πρόβλημα δεν είναι αν αυτό που προβάλλεται είναι βίαιο, καλό ή κακό, που σαφέστατα και είναι, το θέμα είναι ότι δεν είναι ελληνικό. Δεν υπάρχει ελληνική οικογένεια να κάθεται στο τραπέζι, δεν υπάρχει βόλτα σε ελληνικό τοπίο, διακοπές στη θάλασσα, έρωτας α λα ελληνικά...»
………………………………….
Αρετή Κυπραίου, συμβουλευτική ψυχολόγος Μ.Sc., συντονίστρια Σχολών Γονέων
«Δεν χρησιμοποιούμε την τηλεόραση σαν έπαινο ούτε σαν απειλή»
Τηλεόραση: Η σύγχρονη ηλεκτρονική... νταντά;
«Η αλήθεια είναι ότι η τηλεόραση είναι ένα μαγικό κουτί. Μόλις την ανοίγεις, τα παιδιά σταματάνε να γκρινιάζουν, να κλαίνε, να τρέχουν, να φωνάζουν και κάθονται ευτυχισμένα για όση ώρα κρατάει η αγαπημένη τους εκπομπή. Φοβερή πρόκληση για τον σύγχρονο γονιό, ειδικά όταν γνωρίζουμε τους ρυθμούς της ζωής... Η τηλεόραση μπορεί να μοιάζει με την ιδανική λύση στο να απασχοληθούν τα παιδιά ευχάριστα, ωστόσο τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι».
……………………………………….
«Δυστυχώς, σε έναν τόσο ευαίσθητο χώρο, ο μόνος στόχος είναι το κέρδος»
Κωνσταντία Παναπίκου, μέλος της μη κερδοσκοπικής Ελληνικής Εταιρείας Ενημέρωσης Γονέων (ΕΕΕΓ), αριθμεί περισσότερα από 14.000 μέλη - www.parents.gr
……………………………………
«Γιατί ο χαρακτήρας του τηλεοπτικού προγράμματος δεν αφορά την ανάπτυξη-εκπαίδευση του παιδιού αλλά την έμμεση προώθηση προϊόντων. Γιατί δυστυχώς, ακόμη και σε έναν τόσο ευαίσθητο χώρο, όπως τα παιδιά, ο μόνος στόχος είναι το κέρδος. Αλλωστε έρευνες έδειξαν ότι οι εταιρείες θεωρούν τα παιδιά το καλύτερα κατευθυνόμενο κομμάτι της αγοράς. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και σποτ που θεωρητικά απευθύνονται σε ενηλίκους χρησιμοποιούν τις "ανάγκες" των παιδιών σαν μέσο προώθησης. Δεν υπάρχουν παιδικές εκπομπές οι οποίες θα δώσουν κίνητρο στον μικρό θεατή και στον γονιό για δημιουργική απασχόληση ή γνώσεις ανάλογα με την ηλικία των παιδιών. Εξαιρώ το "Ουράνιο τόξο"».
………………………………………..
Πηγή : εφημερίδα Ελευθεροτυπία : http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=14/11/2009&id=101899