Σελίδες

Σάββατο, Ιανουαρίου 23, 2010

Οι δύο αντιλήψεις για τα ΑΕΙ

(ενδιαφέρον άρθρο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση)



Tου Αποστολου Λακασα
Οι διεργασίες για τον ορισμό του φετινού αριθμού των εισακτέων στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ έχουν ήδη αρχίσει στα ιδρύματα και το υπ. Παιδείας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν θα υπάρξει διαφοροποίηση σε σχέση με τις 88.000 θέσεις που δόθηκαν πέρυσι. Η σχετική ανακοίνωση θα γίνει περί τα τέλη Φεβρουαρίου και είναι πολύ πιθανό να συνοδευτεί από αντιπολιτευτικές κορώνες για το πόσοι 18χρονοι θα μείνουν εκτός ΑΕΙ. Οι κορώνες, βέβαια, δεν έχουν αξία, καθώς δεν προκαλούν ουσιαστική συζήτηση σχετικά με τους λόγους που ένας αριθμός αποφοίτων λυκείου αποκλείονται από την επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα. Το πρόβλημα έχει αφετηρία στο γεγονός ότι δεν έχει δοθεί πειστική απάντηση για τους στόχους που έχει η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα. Θέλουμε αποφοίτους ΑΕΙ οι οποίοι αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους θα βρουν δουλειά σχετική με το πτυχίο τους; Ή, μήπως, οι σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προσφέρονται κυρίως για τη βελτίωση του μορφωτικού επιπέδου της νέας γενιάς, κάτι που θα έχει ανταποδοτικά αποτελέσματα στη λειτουργία όλης της κοινωνίας και του δημόσιου βίου; Εάν επιδίωξη της πολιτείας είναι το πρώτο, τότε θα πρέπει να καταργηθεί άμεσα μία σειρά από σχολές ΑΕΙ με αντικείμενα χαμηλής ζήτησης από την αγορά εργασίας και ταυτόχρονα να αναπτυχθούν με επάρκεια οι δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης. Εάν όμως θέλουμε το δεύτερο, τότε θα πρέπει να γίνει σαφές στους νέους και τις οικογένειές τους ότι η ακαδημαϊκή μόρφωση βοηθάει στη προσωπική βελτίωση, έστω κι αν δεν οδηγεί απαραίτητα σε μία σχετική με το αντικείμενο του πτυχίου θέση εργασίας. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να ανοιχτούν σε όλους οι πύλες των ΑΕΙ.
Βέβαια, και στις δύο επιλογές η απάντηση θα ήταν εύκολη εάν είχαμε μια καλά οργανωμένη τριτοβάθμια εκπαίδευση. Διότι, στη πρώτη επιλογή, οι απόφοιτοι των ΑΕΙ θα είχαν γρήγορη πρόσβαση στην αγορά, ενώ στη δεύτερη θα είχαν αποκτήσει στο πανεπιστήμιο ισχυρά μορφωτικά εφόδια για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες της αγοράς εργασίας. Εως ότου διαμορφωθεί μακροπρόθεσμη πολιτική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα ΑΕΙ θα βολοδέρνουν μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και οι πολίτες θα πληρώνουν το λογαριασμό της δωρεάν παιδείας.
Πηγή: Εφημερίδα Καθημερινή :
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_52_23/01/2010_387874