Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2003
Στα αγγλικά λέγεται "globalisation", στα γερμανικά "globalisierung", στα ελληνικά "παγκοσμιοποίηση" και αλλάζει τον κόσμο μας...
Σίγουρα
οι ιστορικοί του μέλλοντος θα θεωρήσουν την εποχή μας σημαντική λόγω
των πολλών και εντυπωσιακών επιστημονικών επιτευγμάτων που τη
χαρακτηρίζουν, σε σύγκριση με κάθε άλλη εποχή του παρελθόντος.
Επιτεύγματα όπως είναι η γέννηση του Iντερνέτ, η διάδοση των
ηλεκτρονικών υπολογιστών και η απαρχή της χαρτογράφησης του ανθρώπινου
γονιδιώματος.
Εξίσου
σημαντική όμως θα είναι στο μέλλον η αναγνώριση ότι στις μέρες μας
συντελείται με γοργούς ρυθμούς η λεγόμενη "παγκοσμιοποίηση". Τι ακριβώς
σημαίνει; Όλοι έχουμε αρχίσει να σχηματίζουμε μια εικόνα για το θέμα, αν
και κάποιες λεπτομέρειες ίσως μας διαφεύγουν.
Ο
όρος "παγκοσμιοποίηση" μπορεί να χρησιμοποιείται από τη δεκαετία του
1980, όμως η έννοια ανάγεται στην αποικιοκρατική στρατηγική της Αγγλίας,
της Ισπανίας, της Ολλανδίας και της Πορτογαλίας, και αναφέρεται σ' ένα
φιλελεύθερο και καπιταλιστικό κόσμο, ο οποίος κινείται από τις δυνάμεις
της αγοράς.
Όλοι το κάνουν...
Κάποιοι
ιστορικοί ισχυρίζονται ότι ο κόσμος φλέρταρε με την παγκοσμιοποίηση ήδη
από τον προηγούμενο αιώνα. Όμως, η οικονομική κρίση κατά τη διάρκεια
της δεκαετίας του 1930 λειτούργησε ανασταλτικά, προτρέποντας κατά κάποιο
τρόπο τα κράτη να "κλειστούν" στον εαυτό τους. Η πεποίθηση ότι είναι
επικίνδυνο να συναλλάσσονται σε παγκόσμιο επίπεδο τα έκανε να στραφούν
στην εγχώρια - αρκετά προβλέψιμη και, επομένως, πολύ πιο ασφαλή- αγορά.
Στα
χρόνια που ακολούθησαν το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, οι πολιτικοί
θέλησαν να δημιουργήσουν ένα ασφαλές πλαίσιο μέσα στο οποίο θα μπορούσαν
να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις, συστήνοντας τα Ηνωμένα Έθνη και
δεκάδες άλλους διεθνείς οργανισμούς. Πίστευαν ότι έτσι θα απέκλειαν το
ενδεχόμενο μιας νέας διεθνούς σύρραξης. Το τέλος του Ψυχρού Πολέμου
ενδυνάμωσε την ιδέα της παγκοσμιοποίησης, προσδίδοντάς της εκτός από
οικονομικό και πολιτικό ή πολιτιστικό χαρακτήρα.
Έτσι, σήμερα μπορούμε πλέον να μιλάμε για μια σύνθετη πολιτιστική, πολιτική και οικονομική παγκοσμιοποίηση. Το αποτέλεσμα είναι ότι στις μέρες μας υπάρχουν τεράστιες πολυεθνικές εταιρείες, διεθνείς τράπεζες, δορυφορικά κανάλια όπως το CNN,
που καλύπτουν τα γεγονότα σ' ολόκληρο τον πλανήτη, και διακρατικοί
οργανισμοί παγκόσμιας εμβέλειας, όπως ο Ερυθρός Σταυρός ή η Greenpeace.
"Το κόστος είναι η ελευθερία"
Οι
περισσότεροι οικονομολόγοι συμφωνούν στο ότι η παγκοσμιοποίηση είναι
ένα θετικό φαινόμενο που προσφέρει πολλές ευκαιρίες σε όλους. Παρ' όλα
αυτά, αντικαπιταλιστικές διαδηλώσεις στο Σιάτλ, στην Ουάσινγκτον και στο
Λονδίνο, αποδεικνύουν ότι δεν έχουν όλοι την ίδια γνώμη. Υπάρχει έκδηλη
η ανησυχία ότι η παγκοσμιοποίηση ωφελεί μόνο τους λίγους προνομιούχους
και βλάπτει τους πολλούς. Οι Οργανισμοί Προστασίας του Καταναλωτή σε
πολλές χώρες θεωρούν ότι η παγκοσμιοποίηση απειλεί τα δικαιώματα των
εργαζομένων και των καταναλωτών, αδιαφορεί για το περιβάλλον και τις
δημοκρατικές αρχές και υπονομεύει τα ανθρώπινα δικαιώματα στο όνομα του
ελεύθερου διεθνούς εμπορίου.
| |||||||||
(Το άρθρο διασκευασμένο έχει μετατραπεί σε κριτήριο αξιολόγησης. Θα το βρείτε ΕΔΩ ) | |||||||||
Πηγή: Περιοδικό Focus |
Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
Παρασκευή, Νοεμβρίου 25, 2011
Παγκοσμιοποίηση
θέματα
- Α ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ (196)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΘΡΟ (σελ. 166 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΔΟΚΙΜΙΟ (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΙΞΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ (3)
- Α1 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΕΙΘΩ) (σελ. 11-46 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Α2 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ-ΣΥΝΟΧΗ) (3)
- Α3 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΓΛΩΣΣΑ-ΥΦΟΣ) (1)
- Α4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΔΟΚΙΜΙΟ) (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α5 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ) (1)
- Α6 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ) (1)
- Α7 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΥΝΤΑΞΗ) (1)
- αθλητισμός(σελ. 167 του σχολ. βιβλ.) (21)
- αλτρουισμός(σελ. 161 του σχολ. βιβλ.) (9)
- ΑΜΕΑ άτομα με ειδικές ανάγκες (9)
- Ανακύκλωση (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Ανθρωπική αρχή (2)
- ανθρώπινα δικαιώματα(σελ. 39 του σχολ. βιβλ.) (14)
- ανθρωπισμός (σελ. 240 του σχολ. βιβλίου) (3)
- βία και εγκληματικότητα (18)
- βιβλίο (13)
- Γέλιο (2)
- γλώσσα (σελ.220 του σχολ. βιβλ.) (21)
- Δημοκρατία (4)
- διαδίκτυο(σελ. 194 του σχολ. βιβλ.) (42)
- διάλογος (5)
- διαφήμιση (σελ. 50 του σχολ. βιβλ.) (19)
- εθελοντισμός (σελ. 162 του σχολ. βιβλ.) (11)
- εθνικισμός (σελ. 241 του σχολ. βιβλ.) (10)
- Εξαρτήσεις (4)
- επιστημονική πρόοδος (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (14)
- εργασία (θεματικοί κύκλοι) (13)
- ευθανασία (σελ. 175 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Ευνοιοκρατία (3)
- ευρώπη (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (4)
- ηθική (θεματικοί κύκλοι) (7)
- Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές (11)
- θανατική ποινή (σελ.84 του σχολ. βιβλ.) (7)
- Θρησκεία (1)
- κάπνισμα (4)
- Καταλήψεις ( σελ. 175 του σχολ. βιβλίου ) (2)
- καταναλωτισμός (σελ.121 του σχολ. βιβλ.) (6)
- κινητό τηλέφωνο (10)
- Κλωνοποίηση (σελ. 178 του σχολ. βιβλ.) (5)
- κοινωνικός κομφορμισμός (4)
- Κριτική (2)
- λαϊκότητα και λαϊκισμός (σελ.176 του σχολ. βιβλ.) (8)
- Μ.Μ.Ε (θεματικοί κύκλοι) (11)
- μαζοποίηση (σελ.115 του σχολ. βιβλ.) (9)
- μεσσιανισμός (σελ.250 του σχολ. βιβλ.) (5)
- μνημεία (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (23)
- οικογένεια (σελ. 203 του σχολ. βιβλ.) (5)
- οικονομία (3)
- οικονομική κρίση (1)
- παγκοσμιοποίηση (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (5)
- παιδεία (σελ. 24 του σχολ. βιβλ.) (68)
- Παραδεγμένα ( σελ. 155 του σχολικού βιβλ. ) (1)
- παράδοση (θεματικοί κύκλοι) (11)
- περιβάλλον (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (36)
- Πνευματικοί άνθρωποι (σελ 117 του σχολ. βιβλ.) (10)
- πόλεμος και ειρήνη (σελ. 81 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πολιτικός λόγος (σελ.68 του σχολ. βιβλίου) (4)
- προπαγάνδα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πυρηνική ενέργεια (10)
- ρατσισμός (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (26)
- ρόλος του επιστήμονα (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (4)
- σεβασμός (6)
- στερεότυπα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (15)
- σύγχρονες αντιφάσεις (θεματικοί κύκλοι ) (22)
- τέχνη (θεματικοί κύκλοι ) (16)
- Τεχνολογία (12)
- τουρισμός (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (3)
- τροχαία ατυχήματα (σελ.34 του σχολ. βιβλ.) (16)
- υγεία (3)
- φεμινισμός (6)
- φυσιολογικό-δημιουργικό-παθολογικό άγχος (5)
- χρόνος (διαχείριση) (2)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
1. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του κειμένου. Απάντηση Εξετάζουμε: - αν είναι κυριολεκτική, μεταφορική, ποιητική - τη σαφήνεια και τη...
-
(σελ. 68 - 69 και 76 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1. Λογική επιχειρηματολογία. 2. Έντονη συνα...
-
1.Με ποια μέσα ο συγγραφέας γίνεται σαφής, κάνει ζωντανό το λόγο του και επικοινωνεί με τον αναγνώστη; Απάντηση Συνηθέστερα μέσα είναι: το...
-
1. Με ποιον τρόπο έχει αναπτυχθεί η παράγραφος; Απάντηση v Ορισμός (πρέπει να αναφέρουμε την έννοια της οποίας δίνεται ο ορισμός. Σ...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοιν...
-
[...] Όσον αφορά τώρα την κοινωνική προσαρμογή, την ένταξη του ατόμου στην κοινωνία, την οποία λέμε και αλλιώς κοινωνικοποίηση, πρέπει ν...
-
-Βλέπε και το σχολ. βιβλίο Έκφραση Έκθεση Γ΄ Λυκείου σελ.166 και 171- (Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισ...
-
(σελ.84 και 188 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1.Ο επιστημονικός λόγος είναι λόγος περι...
-
Τα video που ακολουθούν μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να κάνουν μια πολύ καλή επανάληψη με έναν "ασυνήθιστο" για τα ελληνικά δ...
-
1. Να ανιχνεύσετε τη λογική οργάνωση του κειμένου . Απάντηση Ο μαθητής καλείται να γράψει επιγραμματικά το λογικό διάγραμμα ...