Απόσπασμα από συνέντευξη του καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Χρήστου Ζερεφού
(από σελίδα εκπαιδευτικού στο διδίκτυο
http://users.sch.gr/symfo/sholio/ekthesi/c_likiu/c07d.epistimones.htm )
Ίσως σήμερα η επιστήμη φτάνει τα όρια της μαγείας. Πολλοί πιστεύουν ότι τα πάντα μπορούν να διορθωθούν από την επιστήμη.
Δυστυχώς δεν υπάρχουν μαγικά ραβδιά. Και η επιστήμη μαθαίνει από τα λάθη της. Για παράδειγμα, στο θέμα του όζοντος. Μετά τον πόλεμο φτιάχτηκε ένα αέριο που είχε «μαγικές» ιδιότητες: το φρέον και τα συγγενή του. Χρησιμοποιείτο στη βιομηχανία της ψύξης, σαν προωθητικό αέριο στα σπρέυ και σε πολλές άλλες χρήσεις. Επειδή όμως τα αέρια αυτής της οικογένειας είναι αδρανή, πηγαίνουν ψηλά στην ατμόσφαιρα, στο στρώμα του όζοντος και το καταστρέφουν. Εκατομμύρια τόνοι από αυτό το αέριο εκλύθηκαν στην ατμόσφαιρα, με αποτέλεσμα τη ραγδαία αραίωση του στρώματος του όζοντος. Εκείνα τα χρόνια καταστρέψαμε τόσο όζον όσο η Φύση έφτιαξε σε 3 δισεκατομμύρια χρόνια. Τότε όμως δεν το γνωρίζαμε... Από το '90 που αυτά τα αέρια απαγορεύτηκαν, το στρώμα του όζοντος έχει δείξει δείγματα σταθεροποίησης. Μπορούμε λοιπόν -αν θέλουμε- να διορθώσουμε τα πράγματα. Σε αυτήν την ιστορία όμως υπάρχει και μια άλλη πλευρά που δείχνει πως συμβαίνουν ορισμένα πράγματα. Οι ενώσεις αυτές λέγονται χλωροφθοράνθρακες. Είναι, δηλαδή, ενώσεις χλωρίου, φθορίου και άνθρακα. Αν στην παρασκευή αυτών των ενώσεων είχε χρησιμοποιηθεί βρώμιο αντί χλωρίου, θα φτιαχνόταν ένα αέριο με καλύτερες ιδιότητες για τη βιομηχανία, αλλά και με τρομερές συνέπειες για τον όζον: Θα το είχε καταστρέψει μέσα σε μια δεκαετία. Γιατί δεν χρησιμοποιήθηκε βρώμιο; Ίσως γιατί ήταν πιο ακριβό.
Ένας επιστήμονας είναι υπεύθυνος για τις ανακαλύψεις του;
Ασφαλώς, η ευθύνη του επιστήμονα είναι μεγάλη. Αν ανακαλύψει κάτι που μπορεί να έχει καταστροφικά αποτελέσματα θα πρέπει, αν θέλει, να το θέσει υπ' όψιν της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας, αλλά ταυτόχρονα είτε να βρει το αντίδοτο είτε να εξαφανίσει την ανακάλυψή του. Ο επιστήμονας δεν είναι κάποιο μυθικό ον που υπάρχει μακριά από τον άλλον κόσμο, είναι κομμάτι του πληθυσμού του πλανήτη. Δεν μπορεί λοιπόν να συμπεριφέρεται αλαζονικά απέναντι στη ζωή. Πρέπει να είσαι ανθρωπιστής για να είσαι καλός επιστήμονας. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς κοιμούνται το βράδυ οι άνθρωποι που εργάζονται στη βιομηχανία των όπλων. Δυστυχώς, επειδή αυτά τα πράγματα είναι απόρρητα, οι άνθρωποι αυτοί συχνά είναι αόρατοι. Όμως, εκτός από αυτούς που ασχολούνται με τόσο καταστροφικά προγράμματα, υπάρχουν και οι άλλοι που αποκρύπτουν πράγματα ή μειώνουν την αξία ενός γεγονότος, όπως έγινε στο Τσερνομπίλ Αν δεν μετρούσαν τη ραδιενέργεια οι Σουηδοί και οι Φιλανδοί, δεν θα το είχε πάρει χαμπάρι κανείς. Επιστήμονες για να κάνουν τη «βρώμικη δουλειά» βρίσκει κανείς πάντα στην πιάτσα. Όλα τα καθεστώτα και όλες οι χώρες έχουν τέτοιους επιστήμονες - ακόμη και ο ΟΗΕ. Έχω βρεθεί σε τραπέζι που κάποιος, πολύ γνωστός, είπε ότι δεν μπορούμε να το ανακοινώσουμε αυτό, (είχε βρει κάτι) γιατί δεν θέλουμε να στενοχωρηθεί καμία χώρα-μέλος του ΟΗΕ. Αυτό τα λέει όλα.
Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
θέματα
- Α ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ (196)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΘΡΟ (σελ. 166 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΔΟΚΙΜΙΟ (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΙΞΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ (3)
- Α1 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΕΙΘΩ) (σελ. 11-46 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Α2 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ-ΣΥΝΟΧΗ) (3)
- Α3 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΓΛΩΣΣΑ-ΥΦΟΣ) (1)
- Α4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΔΟΚΙΜΙΟ) (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α5 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ) (1)
- Α6 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ) (1)
- Α7 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΥΝΤΑΞΗ) (1)
- αθλητισμός(σελ. 167 του σχολ. βιβλ.) (21)
- αλτρουισμός(σελ. 161 του σχολ. βιβλ.) (9)
- ΑΜΕΑ άτομα με ειδικές ανάγκες (9)
- Ανακύκλωση (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Ανθρωπική αρχή (2)
- ανθρώπινα δικαιώματα(σελ. 39 του σχολ. βιβλ.) (14)
- ανθρωπισμός (σελ. 240 του σχολ. βιβλίου) (3)
- βία και εγκληματικότητα (18)
- βιβλίο (13)
- Γέλιο (2)
- γλώσσα (σελ.220 του σχολ. βιβλ.) (21)
- Δημοκρατία (4)
- διαδίκτυο(σελ. 194 του σχολ. βιβλ.) (42)
- διάλογος (5)
- διαφήμιση (σελ. 50 του σχολ. βιβλ.) (19)
- εθελοντισμός (σελ. 162 του σχολ. βιβλ.) (11)
- εθνικισμός (σελ. 241 του σχολ. βιβλ.) (10)
- Εξαρτήσεις (4)
- επιστημονική πρόοδος (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (14)
- εργασία (θεματικοί κύκλοι) (13)
- ευθανασία (σελ. 175 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Ευνοιοκρατία (3)
- ευρώπη (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (4)
- ηθική (θεματικοί κύκλοι) (7)
- Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές (11)
- θανατική ποινή (σελ.84 του σχολ. βιβλ.) (7)
- Θρησκεία (1)
- κάπνισμα (4)
- Καταλήψεις ( σελ. 175 του σχολ. βιβλίου ) (2)
- καταναλωτισμός (σελ.121 του σχολ. βιβλ.) (6)
- κινητό τηλέφωνο (10)
- Κλωνοποίηση (σελ. 178 του σχολ. βιβλ.) (5)
- κοινωνικός κομφορμισμός (4)
- Κριτική (2)
- λαϊκότητα και λαϊκισμός (σελ.176 του σχολ. βιβλ.) (8)
- Μ.Μ.Ε (θεματικοί κύκλοι) (11)
- μαζοποίηση (σελ.115 του σχολ. βιβλ.) (9)
- μεσσιανισμός (σελ.250 του σχολ. βιβλ.) (5)
- μνημεία (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (23)
- οικογένεια (σελ. 203 του σχολ. βιβλ.) (5)
- οικονομία (3)
- οικονομική κρίση (1)
- παγκοσμιοποίηση (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (5)
- παιδεία (σελ. 24 του σχολ. βιβλ.) (68)
- Παραδεγμένα ( σελ. 155 του σχολικού βιβλ. ) (1)
- παράδοση (θεματικοί κύκλοι) (11)
- περιβάλλον (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (36)
- Πνευματικοί άνθρωποι (σελ 117 του σχολ. βιβλ.) (10)
- πόλεμος και ειρήνη (σελ. 81 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πολιτικός λόγος (σελ.68 του σχολ. βιβλίου) (4)
- προπαγάνδα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πυρηνική ενέργεια (10)
- ρατσισμός (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (26)
- ρόλος του επιστήμονα (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (4)
- σεβασμός (6)
- στερεότυπα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (15)
- σύγχρονες αντιφάσεις (θεματικοί κύκλοι ) (22)
- τέχνη (θεματικοί κύκλοι ) (16)
- Τεχνολογία (12)
- τουρισμός (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (3)
- τροχαία ατυχήματα (σελ.34 του σχολ. βιβλ.) (16)
- υγεία (3)
- φεμινισμός (6)
- φυσιολογικό-δημιουργικό-παθολογικό άγχος (5)
- χρόνος (διαχείριση) (2)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
1. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του κειμένου. Απάντηση Εξετάζουμε: - αν είναι κυριολεκτική, μεταφορική, ποιητική - τη σαφήνεια και τη...
-
Τα video που ακολουθούν μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να κάνουν μια πολύ καλή επανάληψη με έναν "ασυνήθιστο" για τα ελληνικά δ...
-
(σελ. 68 - 69 και 76 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1. Λογική επιχειρηματολογία. 2. Έντονη συνα...
-
-Βλέπε και το σχολ. βιβλίο Έκφραση Έκθεση Γ΄ Λυκείου σελ.166 και 171- (Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισ...
-
1. Με ποιον τρόπο έχει αναπτυχθεί η παράγραφος; Απάντηση v Ορισμός (πρέπει να αναφέρουμε την έννοια της οποίας δίνεται ο ορισμός. Σ...
-
1.Με ποια μέσα ο συγγραφέας γίνεται σαφής, κάνει ζωντανό το λόγο του και επικοινωνεί με τον αναγνώστη; Απάντηση Συνηθέστερα μέσα είναι: το...
-
-Καλό είναι να γνωρίζουμε και τις δύο όψεις του νομίσματος- (αποσπάσματα από κείμενο που αλίευσα από το Physics 4 u ) Εισαγωγή Με ...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοιν...
-
[...] Όσον αφορά τώρα την κοινωνική προσαρμογή, την ένταξη του ατόμου στην κοινωνία, την οποία λέμε και αλλιώς κοινωνικοποίηση, πρέπει ν...
-
Μου έστειλαν με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο τα δυο κείμενα , το πρώτο της Ακαδημίας Αθηνών και το δεύτερο από το οποίο (χάριν συντομίας) σταχ...