ΕΥ. ΤΡΙΒΙΖΑΣ | Κυριακή 28 Ιουνίου 1998
Η γνώση και η επιστημονική έρευνα αποτελούν απόλυτες αξίες ή πρέπει να οριοθετούνται από κοινωνικής φύσεως σκοπιμότητες; Οι διαφωνίες περί της δημοσίευσης ή μη κάποιων υβριστικών λέξεων σε ένα λεξικό δεν αποτελεί παρά μία ακόμη εκδήλωση του κλασικού αυτού διλήμματος όπου η επιστημονική ακεραιότητα έρχεται σε σύγκρουση με τον κοινωνικό αντίκτυπο των ερευνητικών πορισμάτων.
Μία από τις ιστορικά σημαντικότερες εκφράσεις του διλήμματος αυτού αποτελεί η επιστημονική διαφωνία σχετικά με το επιτρεπτό ή όχι της δημοσίευσης μελετών οι οποίες αφορούν τις σχέσεις φυλετικών χαρακτηριστικών και κληρονομικότητας. Η ιστορία αυτής της διαμάχης παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον επειδή συνέβαλε στην ανάπτυξη του δόγματος της κοινωνικής ευθύνης του επιστήμονα.
Στις πρώτες δεκαετίες του αιώνα, το κίνημα της ευγονικής επιλέγοντας θέσεις και στοιχεία από τα τεστ νοημοσύνης, τον κοινωνικό δαρβινισμό και τη βιολογική εγκληματολογία είχε συνθέσει ένα ευλογοφανές πρόγραμμα με σκοπό την ανθρώπινη πρόοδο και τη φυλετική βελτίωση.
Οι ευγονιστές παρουσίαζαν μια ιεράρχηση των φυλών από τον υποδεέστερο νέγρο στον ανώτερο λευκό. Από τις λευκές εθνικές ομάδες θεωρούσαν τους βόρειους Ευρωπαίους πνευματικά και σωματικά ανώτερους από τους Ευρωπαίους του Νότου και της Ανατολής. Υποστήριζαν μεταξύ άλλων ότι η δημιουργικότητα και η ευφυΐα μειούνται σταδιακά όπως προχωράμε από τη Βορειοδυτική Ευρώπη, είτε προς τα νότια είτε προς τα ανατολικά και συνιστούσαν μεταξύ άλλων την ενθάρρυνση της τεκνοποιίας ατόμων από ανώτερες φυλές και την αποθάρρυνση ή παρεμπόδιση της τεκνοποιίας μειονεκτικών ομάδων.
Στην Αμερική νόμοι που επέτρεπαν τη στείρωση και απαγόρευαν διαφυλετικούς γάμους είχαν ψηφιστεί σε τριάντα πολιτείες. Ο φόβος της εγκληματικότητας κατώτερων φυλών, κληρονομικά επιρρεπών στο έγκλημα, είχε συμβάλει στη θέσπιση του Νόμου του 1924 περί Περιστολής της Μετανάστευσης. Στο αποκορύφωμα του ευγονικού κινήματος μαθήματα ευγονικής διδάσκονταν στα περισσότερα πανεπιστήμια των ΗΠΑ.
Με την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία το γερμανικό κίνημα της ευγονικής ταυτίστηκε με το ναζιστικό καθεστώς και σύντομα γερμανικά δικαστήρια άρχισαν να εφαρμόζουν τον ευγονικό νόμο στείρωσης σε μαζική κλίμακα.
Μετά από αυτές τις καταχρήσεις στα τέλη της δεκαετίας του 1930 η έρευνα και η δημοσίευση μελετών περί κληρονομικών χαρακτηριστικών των φυλών σχεδόν σταμάτησε επειδή οι επιστήμονες φοβήθηκαν ότι τα πορίσματά τους ήταν πιθανόν να διαστρεβλωθούν και να χρησιμοποιηθούν στην επιδίωξη απαράδεκτων πολιτικών στόχων. Η ναζιστική δηλαδή κατάχρηση της ευγονικής έθεσε τροχοπέδη στη δημόσια παρουσίαση αυτών των στοιχείων για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Δεν ήταν πλέον παραδεκτό να ασχολείται ένας επιστήμονας με το ερώτημα αν η μια φυλή υπερέχει της άλλης είτε στον τομέα της ευφυΐας, είτε στον τομέα της εγκληματικότητας, είτε σε οποιονδήποτε άλλο τομέα.
Η σύγκρουση των γλωσσολόγων
Στην αρχή της δεκαετίας του 1960 ορισμένοι επιστήμονες που υποστήριζαν ιδιοσυστατικές ερμηνείες περί φυλής, νοημοσύνης και εγκλήματος, παραπονέθηκαν ότι οι απόψεις τους αγνοούνται και ότι υπάρχει μια συνωμοσία του ακαδημαϊκού κατεστημένου εναντίον όσων τολμούν να αμφισβητούν τη νέα επιστημονική ορθοδοξία.
Το 1972 πενήντα επιστήμονες υπέγραψαν ένα ψήφισμα το οποίο απαιτούσε ελευθερία έρευνας στον τομέα της γενετικής και της κληρονομικότητας. Το συμβούλιο της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών, αν και αρνήθηκε την κατηγορία, παρατήρησε ότι «δεν αποκλείεται κάποιες μελέτες να μην ολοκληρώθηκαν επειδή οι ερευνητές φοβήθηκαν ότι τα αποτελέσματα θα ήταν επικίνδυνα για κάποιες κοινωνικές ομάδες».
Αυτή η παρατήρηση δεν είναι παρά μια έκφραση του δόγματος της κοινωνικής ευθύνης του επιστήμονα. Οσοι ασπάζονται το δόγμα αυτό απορρίπτουν την έννοια της γνώσης για χάρη της ίδιας της γνώσης, ανεξάρτητα από τις πιθανές επιπτώσεις και τις επικρατούσες κοινωνικές συνθήκες.
Ο γλωσσολόγος Ν. Chomsky, για παράδειγμα, έχει διατυπώσει την άποψη ότι ο επιστήμονας έχει ξεκάθαρη ηθική ευθύνη να δείξει ότι η σπουδαιότητα της μελέτης του βαρύνει περισσότερο από τις πιθανές αρνητικές της χρήσεις και συνέπειες.
Οι Block και Dworkin προτείνουν μάλιστα έναν αριθμό κριτηρίων για την καθοδήγηση των επιστημόνων. Σύμφωνα με αυτά τα κριτήρια, ο επιστήμονας πρέπει να αποφεύγει να διακόπτει ή να μη δημοσιεύει μια έρευνα αν τα αποτελέσματα είναι διφορούμενα και υπάρχει κίνδυνος παραποίησής τους από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αν οι πιθανότητες αποτελεσματικής αντιμετώπισης αυτών των διαστρεβλώσεων είναι ελάχιστες, αν τα πορίσματα είναι πιθανόν να χρησιμοποιηθούν επιλεκτικά για να δικαιολογήσουν επικίνδυνες πολιτικές στάσεις κλπ. Με άλλα λόγια, αν τα κοινωνικά οφέλη είναι λίγα και το κοινωνικό κόστος δυσανάλογα μεγάλο.
Ενα άλλο παράδειγμα αυτής της σύγκρουσης παρατηρούμε στη διαφωνία σχετικά με το αν οι εγκληματολογικές στατιστικές πρέπει να περιλαμβάνουν ή να παραλείπουν φυλετικές κατηγορίες. Στη Βρετανία και σε διάφορες πολιτείες των ΗΠΑ η συγκέντρωση και δημοσίευση αυτών των στοιχείων απορρίπτεται επειδή θεωρείται ότι συνιστά μορφή φυλετικής διάκρισης και δυσχεραίνει την αφομοίωση των μειονοτήτων.
Οι επιστήμονες και πάλι διαφωνούν. Αλλοι κατακρίνουν την αποφυγή συγκέντρωσης στατιστικών στοιχείων αφορώντων τη φυλετική προέλευση των εγκληματιών, επειδή θεωρούν ότι η παράλειψη αυτή παρεμποδίζει την πρόοδο της επιστήμης και είναι ατελέσφορη ως μέσον καταπολέμησης του ρατσισμού όχι μόνο επειδή, όταν δεν είναι διαθέσιμα επίσημα στοιχεία, επιπόλαιες εντυπώσεις παίρνουν τη θέση τους αλλά και επειδή στερεί τις μειονότητες από πληροφορίες απαραίτητες για την τεκμηρίωση διαφόρων μορφών φυλετικών διακρίσεων.
Αλλοι αντίθετα υποστηρίζουν ότι αν και τα στοιχεία αυτά θα μπορούσαν να φανούν χρήσιμα, οι στατιστικές δεν πρέπει να τα περιλαμβάνουν για κοινωνικούς κυρίως λόγους.
........................................................................
Η λογοκρισία δεν είναι λύση
Λιγότερο ακραία και σε διαφορετική βέβαια κλίμακα η περίπτωση του λεξικού αποτελεί μια ειδικότερη έκφραση του ίδιου διλήμματος μεταξύ επιστημονικής ακεραιότητας και κοινωνικής ευθύνης.
Η λύση βέβαια δεν είναι η κρατική ή η δικαστική λογοκρισία. Ακόμη και στην ακραία περίπτωση των μελετών περί φυλής και κληρονομικότητας οι απόψεις και οι έρευνες των διαμαρτυρόμενων ερευνητών δεν λογοκρίθηκαν επίσημα. Αυτό που είχε συμβεί ήταν μάλλον μια σιωπηρή συμφωνία μεταξύ επιστημόνων, μια εθελοντική αποχή από τη δημοσίευση επίμαχων στοιχείων. Αλλά και αυτό οι δυσαρεστημένοι επιστήμονες ήταν σε θέση να το παρακάμψουν. Θυμάμαι ότι για ένα μεγάλο διάστημα ο Gordon τύπωνε ο ίδιος και μου ταχυδρομούσε προσωπικά όπως και σε άλλους εγκληματολόγους κείμενά του περί των σχέσεων ευφυΐας και φυλής τα οποία ισχυριζόταν ότι δεν γίνονταν δεκτά προς δημοσίευση σε επιστημονικά περιοδικά.
Εφόσον λοιπόν δεν λογοκρίθηκαν τέτοια άρθρα και βιβλία, είναι αστείο να επιδιώκει κανείς τη λογοκρισία ενός λεξικού, το οποίο μάλιστα καταδικάζει ως υβριστικές τις επίμαχες λέξεις. Το χειρότερο το οποίο θα μπορούσε να πει κανείς για τον συγγραφέα του λεξικού είναι ότι ζυγίζοντας στη συγκεκριμένη περίπτωση την επιστημονική του ακεραιότητα και την κοινωνική του ευθύνη, δεν κατέληξε ίσως στο ορθό συμπέρασμα. Σε αυτό αποδίδω και κάποιο δισταγμό ορισμένων συναδέλφων του να τον υποστηρίξουν χωρίς ενδοιασμούς. Δεν οφείλεται σε «ζήλεια» αλλά μάλλον σε διαφορετικό ζύγισμα αυτών των αξιών.
Με άλλα λόγια η ίδια η επιστημονική κοινότητα πρέπει να αποφασίζει για αυτά τα θέματα. Σε όλα τα αγγλικά πανεπιστήμια, για παράδειγμα, υπάρχουν σήμερα δεοντολογικές επιτροπές οι οποίες κρίνουν κάθε προτεινόμενη έρευνα. Οι επιτροπές αυτές (Ethics Committees) εξετάζουν μεταξύ άλλων τον κοινωνικό αντίκτυπο της έρευνας, ιδίως σε σχέση με ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Καθρέφτισμα των αξιών
Σύντομα πρόκειται να αντιμετωπίσω και εγώ το ίδιο δίλημμα. Μία από τις πρώτες εγκληματολογικές μου έρευνες στην Αγγλία ήταν οι υβριστικές και προσβλητικές εκφράσεις (threatening abusive and insulting words or behaviour), τις οποίες χρησιμοποιούσαν οι οπαδοί στα γήπεδα και οι συμμετέχοντες σε πολιτικές διαδηλώσεις. Θυμάμαι ότι η γραμματέας του Πανεπιστημίου είχε αρνηθεί να δακτυλογραφήσει τα κείμενα των σχετικών άρθρων επειδή τη σοκάριζαν οι αναφερόμενες λέξεις και εκφράσεις. Μια παρόμοια συγκριτική έρευνα για το θέμα της εξύβρισης διεξάγουμε τώρα με τη συνεργασία των Πανεπιστημίων Reading και Παντείου στη Βρετανία και στην Ελλάδα. Η έρευνα αυτή βασίζεται στο σκεπτικό ότι οι λέξεις με απαξιωτικές ιδιότητες οι οποίες θίγουν (επειδή αρνούνται ή αμφισβητούν είτε τον ανδρισμό, είτε την ευφυΐα, είτε τον ηθικό χαρακτήρα, είτε την εμφάνιση ή κάποιο άλλο χαρακτηριστικό του προσβαλλομένου) δεν είναι παρά το αρνητικό καθρέφτισμα των συστημάτων αξιών της κάθε κοινωνικής ομάδας και ποικίλλουν διαχρονικά και διατοπικά. Οταν ολοκληρωθεί αυτή η έρευνα, θα πρέπει να δημοσιευτεί ή όχι; Και τι ρόλο παίζει το γεγονός ότι αν γίνει δεκτή θα εμφανιστεί σε κάποιο έντυπο το οποίο απευθύνεται σε ειδικούς και όχι σε ένα γενικής χρήσεως λεξικό το οποίο απευθύνεται στο ευρύτερο κοινό;
Ενα είναι βέβαιο: δικαστικές επεμβάσεις και δημόσιοι διαξιφισμοί όχι μόνο δεν βοηθούν αλλά ίσως επιφέρουν το αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Τη διεύρυνση δηλαδή και τον πολλαπλασιασμό, όχι τον περιορισμό και την καταστολή της χρήσης των επίμαχων εκφράσεων. Πρώτον, επειδή η σχετική δημοσιότητα τις καθιστά ευρύτερα γνωστές (ο ίδιος ο συγγραφέας του λεξικού παραδέχεται ότι αγνοούσε κάποιες άλλες από τις προσβλητικές εκφράσεις οι οποίες ακούγονται στα γήπεδα) και, δεύτερον, επειδή πληροφορείται ο καθένας πόσο πολύ «πονάει» η συγκεκριμένη λέξη / έκφραση και για τον λόγο αυτόν είναι πιο πιθανό να τη χρησιμοποιήσει όποτε θέλει να προσβάλει κάποιο άτομο της συγκεκριμένης κοινωνικής ομάδας.
Συζητούσα τις προάλλες με κάποιες νηπιαγωγούς την περίπτωση παιδιών που λένε «κακές» λέξεις. Οσο πιο έντονα αντιδρούν οι γονείς ή οι επιφορτισμένοι με τη μέριμνά τους τόσο πιθανότερο να επαναλάβουν τα παιδιά αυτές τις λέξεις. Οταν αντίθετα οι ενήλικοι τις αγνοούν, είναι πιο πιθανό να πάψουν να τις χρησιμοποιούν τα παιδιά. Ισως κάτι μπορεί να μας διδάξει αυτό το παράδειγμα.
Η λέξη «ΠΛΗΡΕΣ» όταν είμαι έξω και θα ήθελα μέσα να μπω και η λέξη «ΕΞΩ!» όταν είμαι μέσα και δεν μου κάνει κέφι να βγω.
Η λέξη «ΦΥΓΕ!» όταν θέλω να μείνω εκεί που είμαι ακόμα για λίγο και η λέξη «ΠΕΡΙΜΕΝΕ!» όταν βιάζομαι και πρέπει να φύγω.
Οι λέξεις «ΑΝΤΕ ΞΥΠΝΑ!» όταν του καλού καιρού κοιμάμαι κι όταν τεμπελιάζω οι λέξεις «ΕΛΑ, ΠΑΜΕ!».
Αλλά απ' όλες τις λέξεις τις κακές εκείνη που επιθυμώ να καταργήσωμ είναι η λέξη «ΣΩΠΑ!» όταν πρέπει να μιλήσω.
Ο κ. Ευγένιος Τριβιζάς είναι διευθυντής Εγκληματολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Reading και συγγραφέας.
Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
θέματα
- Α ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ (196)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΘΡΟ (σελ. 166 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΔΟΚΙΜΙΟ (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΙΞΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ (3)
- Α1 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΕΙΘΩ) (σελ. 11-46 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Α2 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ-ΣΥΝΟΧΗ) (3)
- Α3 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΓΛΩΣΣΑ-ΥΦΟΣ) (1)
- Α4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΔΟΚΙΜΙΟ) (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α5 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ) (1)
- Α6 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ) (1)
- Α7 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΥΝΤΑΞΗ) (1)
- αθλητισμός(σελ. 167 του σχολ. βιβλ.) (21)
- αλτρουισμός(σελ. 161 του σχολ. βιβλ.) (9)
- ΑΜΕΑ άτομα με ειδικές ανάγκες (9)
- Ανακύκλωση (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Ανθρωπική αρχή (2)
- ανθρώπινα δικαιώματα(σελ. 39 του σχολ. βιβλ.) (14)
- ανθρωπισμός (σελ. 240 του σχολ. βιβλίου) (3)
- βία και εγκληματικότητα (18)
- βιβλίο (13)
- Γέλιο (2)
- γλώσσα (σελ.220 του σχολ. βιβλ.) (21)
- Δημοκρατία (4)
- διαδίκτυο(σελ. 194 του σχολ. βιβλ.) (42)
- διάλογος (5)
- διαφήμιση (σελ. 50 του σχολ. βιβλ.) (19)
- εθελοντισμός (σελ. 162 του σχολ. βιβλ.) (11)
- εθνικισμός (σελ. 241 του σχολ. βιβλ.) (10)
- Εξαρτήσεις (4)
- επιστημονική πρόοδος (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (14)
- εργασία (θεματικοί κύκλοι) (13)
- ευθανασία (σελ. 175 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Ευνοιοκρατία (3)
- ευρώπη (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (4)
- ηθική (θεματικοί κύκλοι) (7)
- Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές (11)
- θανατική ποινή (σελ.84 του σχολ. βιβλ.) (7)
- Θρησκεία (1)
- κάπνισμα (4)
- Καταλήψεις ( σελ. 175 του σχολ. βιβλίου ) (2)
- καταναλωτισμός (σελ.121 του σχολ. βιβλ.) (6)
- κινητό τηλέφωνο (10)
- Κλωνοποίηση (σελ. 178 του σχολ. βιβλ.) (5)
- κοινωνικός κομφορμισμός (4)
- Κριτική (2)
- λαϊκότητα και λαϊκισμός (σελ.176 του σχολ. βιβλ.) (8)
- Μ.Μ.Ε (θεματικοί κύκλοι) (11)
- μαζοποίηση (σελ.115 του σχολ. βιβλ.) (9)
- μεσσιανισμός (σελ.250 του σχολ. βιβλ.) (5)
- μνημεία (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (23)
- οικογένεια (σελ. 203 του σχολ. βιβλ.) (5)
- οικονομία (3)
- οικονομική κρίση (1)
- παγκοσμιοποίηση (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (5)
- παιδεία (σελ. 24 του σχολ. βιβλ.) (68)
- Παραδεγμένα ( σελ. 155 του σχολικού βιβλ. ) (1)
- παράδοση (θεματικοί κύκλοι) (11)
- περιβάλλον (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (36)
- Πνευματικοί άνθρωποι (σελ 117 του σχολ. βιβλ.) (10)
- πόλεμος και ειρήνη (σελ. 81 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πολιτικός λόγος (σελ.68 του σχολ. βιβλίου) (4)
- προπαγάνδα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πυρηνική ενέργεια (10)
- ρατσισμός (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (26)
- ρόλος του επιστήμονα (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (4)
- σεβασμός (6)
- στερεότυπα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (15)
- σύγχρονες αντιφάσεις (θεματικοί κύκλοι ) (22)
- τέχνη (θεματικοί κύκλοι ) (16)
- Τεχνολογία (12)
- τουρισμός (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (3)
- τροχαία ατυχήματα (σελ.34 του σχολ. βιβλ.) (16)
- υγεία (3)
- φεμινισμός (6)
- φυσιολογικό-δημιουργικό-παθολογικό άγχος (5)
- χρόνος (διαχείριση) (2)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
1. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του κειμένου. Απάντηση Εξετάζουμε: - αν είναι κυριολεκτική, μεταφορική, ποιητική - τη σαφήνεια και τη...
-
Τα video που ακολουθούν μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να κάνουν μια πολύ καλή επανάληψη με έναν "ασυνήθιστο" για τα ελληνικά δ...
-
(σελ. 68 - 69 και 76 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1. Λογική επιχειρηματολογία. 2. Έντονη συνα...
-
-Βλέπε και το σχολ. βιβλίο Έκφραση Έκθεση Γ΄ Λυκείου σελ.166 και 171- (Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισ...
-
1. Με ποιον τρόπο έχει αναπτυχθεί η παράγραφος; Απάντηση v Ορισμός (πρέπει να αναφέρουμε την έννοια της οποίας δίνεται ο ορισμός. Σ...
-
1.Με ποια μέσα ο συγγραφέας γίνεται σαφής, κάνει ζωντανό το λόγο του και επικοινωνεί με τον αναγνώστη; Απάντηση Συνηθέστερα μέσα είναι: το...
-
-Καλό είναι να γνωρίζουμε και τις δύο όψεις του νομίσματος- (αποσπάσματα από κείμενο που αλίευσα από το Physics 4 u ) Εισαγωγή Με ...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοιν...
-
[...] Όσον αφορά τώρα την κοινωνική προσαρμογή, την ένταξη του ατόμου στην κοινωνία, την οποία λέμε και αλλιώς κοινωνικοποίηση, πρέπει ν...
-
Μου έστειλαν με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο τα δυο κείμενα , το πρώτο της Ακαδημίας Αθηνών και το δεύτερο από το οποίο (χάριν συντομίας) σταχ...