1.Να γράψετε αντίθετες, συνώνυμες ή ομόρριζες λέξεις
π.χ.,
Αντίθετες ή αντώνυμες :Φυσική - τεχνητή
Συνώνυμες :Έλλειψη = ανυπαρξία
[ Προσοχή: Γράφουμε ακριβώς τον ίδιο τύπο, αριθμό πρόσωπο , πτώση κτλ
(όχι έλλειψη=ανύπαρκτος) ]
Ομόρριζες :Φέρω : φερέγγυος, φερέφωνο, ανυπόφορος
2. Να βρείτε την ετυμολογία των λέξεων
(δηλαδή εύρεση της ρίζας της λέξης ή ανάλυση της σύνθετης λέξης στα συνθετικά της)
π.χ.
Χειραγώγηση , χειρ + άγω - Προσοχή: Συνήθως ανατρέχουμε στο ρήμα (άγω)
3 Να σχηματίσετε ονοματικά σύνολα είτε με επίθετο είτε με γενική προσδιοριστική (σελ. 77 του σχολ. Βιβλίου)
Π.χ . Μηχανισμός : κρατικός, πολύπλοκος, ελαττωματικός ...
4.Να επισημάνετε τις διαφορετικές σημασίες μιας λέξης και να σχηματίσετε προτάσεις .
π.χ.
Οι αστυνομικές αρχές συνέλαβαν τον δράστη.
Οι αρχές μου δεν μου επιτρέπουν να λέω ψέματα.
Η αρχή του Αρχιμήδη διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της επιστήμης.
5. Να αποδώσετε κυριολεκτικά τις μεταφορικές φράσεις.
π.χ.
Αποκοιμίζω κάποιον = καθησυχάζω κάποιον
6.Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις (με δοσμένο το α' η β' συνθετικό)
π.χ.
Α' συνθετικό η λέξη βίος : βιολογία, βιογραφία ....
7.Να αποδώσετε λέξεις - φράσεις σε ανεπίσημο ή επίσημο ύφος
Π.χ.
Δια ζώσης = προφορικά, με ζωντανή παρουσία
Προς άγραν = για κυνήγι, για συλλογή (προς άγραν ψήφων)
8.Να εντοπίσετε τις λέξεις- φράσεις με μεταφορική σημασία
Πχ.
Στον αγώνα για την προάσπιση των θεμελιωδών ελευθεριών η Ελλάδα επιδιώκει να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο.
9. Να αποδώσετε περιφραστικά τις έννοιες( ή μονολεκτική απόδοση φράσεων).
Κίνητρο = προωθητικός παράγοντας
Μισθός = μηνιαία χρηματική αποζημίωση
πηγές:
1."Έκθεση-έκφραση " ΟΕΔΒ
2."Θηρεύοντας το Λόγο"Εκδ. όμιλος συγγραφέων καθηγητών
3."Νεοελληνική Γραμματική"Μανόλη Τριανταφυλλίδη, ΟΕΔΒ
4."Βελτιώστε ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΑΣ" Γ. Μηνά
π.χ.,
Αντίθετες ή αντώνυμες :Φυσική - τεχνητή
Συνώνυμες :Έλλειψη = ανυπαρξία
[ Προσοχή: Γράφουμε ακριβώς τον ίδιο τύπο, αριθμό πρόσωπο , πτώση κτλ
(όχι έλλειψη=ανύπαρκτος) ]
Ομόρριζες :Φέρω : φερέγγυος, φερέφωνο, ανυπόφορος
2. Να βρείτε την ετυμολογία των λέξεων
(δηλαδή εύρεση της ρίζας της λέξης ή ανάλυση της σύνθετης λέξης στα συνθετικά της)
π.χ.
Χειραγώγηση , χειρ + άγω - Προσοχή: Συνήθως ανατρέχουμε στο ρήμα (άγω)
3 Να σχηματίσετε ονοματικά σύνολα είτε με επίθετο είτε με γενική προσδιοριστική (σελ. 77 του σχολ. Βιβλίου)
Π.χ . Μηχανισμός : κρατικός, πολύπλοκος, ελαττωματικός ...
4.Να επισημάνετε τις διαφορετικές σημασίες μιας λέξης και να σχηματίσετε προτάσεις .
π.χ.
Οι αστυνομικές αρχές συνέλαβαν τον δράστη.
Οι αρχές μου δεν μου επιτρέπουν να λέω ψέματα.
Η αρχή του Αρχιμήδη διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της επιστήμης.
5. Να αποδώσετε κυριολεκτικά τις μεταφορικές φράσεις.
π.χ.
Αποκοιμίζω κάποιον = καθησυχάζω κάποιον
6.Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις (με δοσμένο το α' η β' συνθετικό)
π.χ.
Α' συνθετικό η λέξη βίος : βιολογία, βιογραφία ....
7.Να αποδώσετε λέξεις - φράσεις σε ανεπίσημο ή επίσημο ύφος
Π.χ.
Δια ζώσης = προφορικά, με ζωντανή παρουσία
Προς άγραν = για κυνήγι, για συλλογή (προς άγραν ψήφων)
8.Να εντοπίσετε τις λέξεις- φράσεις με μεταφορική σημασία
Πχ.
Στον αγώνα για την προάσπιση των θεμελιωδών ελευθεριών η Ελλάδα επιδιώκει να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο.
9. Να αποδώσετε περιφραστικά τις έννοιες( ή μονολεκτική απόδοση φράσεων).
Κίνητρο = προωθητικός παράγοντας
Μισθός = μηνιαία χρηματική αποζημίωση
πηγές:
1."Έκθεση-έκφραση " ΟΕΔΒ
2."Θηρεύοντας το Λόγο"Εκδ. όμιλος συγγραφέων καθηγητών
3."Νεοελληνική Γραμματική"Μανόλη Τριανταφυλλίδη, ΟΕΔΒ
4."Βελτιώστε ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΑΣ" Γ. Μηνά