Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
Τρίτη, Νοεμβρίου 17, 2009
Γιατί τελείωσε το παραμύθι...
Της ΝΑΤΑΣΑΣ ΜΠΕΡΗ
Αν κάποιες γενιές μεγάλωσαν με την εικόνα του «Παραμυθά», «του Μανώλη του μανάβη» και της «Μάγιας της μέλισσας», σήμερα οι επιλογές για τους λιλιπούτειους τηλεθεατές είναι περιορισμένες. Κι αυτό, γιατί τα ξενόφερτα τηλεοπτικά προγράμματα στερούνται περιεχομένου, ενώ απουσιάζει εντελώς η ελληνική θεματολογία στη μυθοπλασία.
Μέσα σε αυτό το τηλεοπτικό τοπίο προστίθεται και ο φρενήρης ρυθμός της καθημερινότητας, που μεταλλάσσει το χαζοκούτι σε νταντά άμεσου δράσεως, με αποτέλεσμα η τηλεόραση να κερδίζει έδαφος και να ζημιώνεται ο «μικροσκοπικός» τηλεθεατής, που αντιμετωπίζεται πια από το μάρκετινγκ όχι ως οντότητα αλλά ως καταναλωτής.
Αν και διεθνείς έρευνες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η παρακολούθηση τηλεόρασης επιδρά αρνητικά στα μικρά παιδιά (αδυναμία συγκέντρωσης, διατροφικές διαταραχές, τροχοπέδη στην ανάπτυξη της γλώσσας κ.τ.λ.), εντούτοις αποτελεί ένα γρήγορο και άμεσο μέσο ψυχαγωγίας, που όταν χρησιμοποιηθεί με μέτρο και ορθολογισμό μπορεί πράγματι να συνδράμει στην ανάπτυξή του, καταλήγουν οι ειδικοί.
Τα ερωτήματα όμως που τίθενται παραμένουν; Πώς θα πρέπει να χειριστούν το θέμα «τηλεόραση» οι γονείς; Με ποια κριτήρια μπορούν να επιλέξουν το τηλεοπτικό πρόγραμμα που είναι κατάλληλο για το παιδί τους; Θα πρέπει να κλείνουν ή να αφήνουν ανοιχτή την τηλεόραση; Είναι αναγκαία η παραγωγή ελληνικών παιδικών προγραμμάτων στα τηλεοπτικά δρώμενα; Μπορούν να αποφύγουν τα προϊόντα υποκουλτούρας και πώς;
Τρεις συνομιλητές μάς απαντούν:
ίκος Πιλάβιος, συγγραφέας, σκηνοθέτης, παραγωγός - γνωστός ως ο «Παραμυθάς»
«Στο σημερινό πρόγραμμα δεν υπάρχει ελληνική μυθοπλασία»
Από το «μαγικό» γιλέκο σας στα «σπαθιά των Σαμουράι» σήμερα...
«Το πρόβλημα δεν είναι αν αυτό που προβάλλεται είναι βίαιο, καλό ή κακό, που σαφέστατα και είναι, το θέμα είναι ότι δεν είναι ελληνικό. Δεν υπάρχει ελληνική οικογένεια να κάθεται στο τραπέζι, δεν υπάρχει βόλτα σε ελληνικό τοπίο, διακοπές στη θάλασσα, έρωτας α λα ελληνικά...»
………………………………….
Αρετή Κυπραίου, συμβουλευτική ψυχολόγος Μ.Sc., συντονίστρια Σχολών Γονέων
«Δεν χρησιμοποιούμε την τηλεόραση σαν έπαινο ούτε σαν απειλή»
Τηλεόραση: Η σύγχρονη ηλεκτρονική... νταντά;
«Η αλήθεια είναι ότι η τηλεόραση είναι ένα μαγικό κουτί. Μόλις την ανοίγεις, τα παιδιά σταματάνε να γκρινιάζουν, να κλαίνε, να τρέχουν, να φωνάζουν και κάθονται ευτυχισμένα για όση ώρα κρατάει η αγαπημένη τους εκπομπή. Φοβερή πρόκληση για τον σύγχρονο γονιό, ειδικά όταν γνωρίζουμε τους ρυθμούς της ζωής... Η τηλεόραση μπορεί να μοιάζει με την ιδανική λύση στο να απασχοληθούν τα παιδιά ευχάριστα, ωστόσο τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι».
……………………………………….
«Δυστυχώς, σε έναν τόσο ευαίσθητο χώρο, ο μόνος στόχος είναι το κέρδος»
Κωνσταντία Παναπίκου, μέλος της μη κερδοσκοπικής Ελληνικής Εταιρείας Ενημέρωσης Γονέων (ΕΕΕΓ), αριθμεί περισσότερα από 14.000 μέλη - www.parents.gr
……………………………………
«Γιατί ο χαρακτήρας του τηλεοπτικού προγράμματος δεν αφορά την ανάπτυξη-εκπαίδευση του παιδιού αλλά την έμμεση προώθηση προϊόντων. Γιατί δυστυχώς, ακόμη και σε έναν τόσο ευαίσθητο χώρο, όπως τα παιδιά, ο μόνος στόχος είναι το κέρδος. Αλλωστε έρευνες έδειξαν ότι οι εταιρείες θεωρούν τα παιδιά το καλύτερα κατευθυνόμενο κομμάτι της αγοράς. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και σποτ που θεωρητικά απευθύνονται σε ενηλίκους χρησιμοποιούν τις "ανάγκες" των παιδιών σαν μέσο προώθησης. Δεν υπάρχουν παιδικές εκπομπές οι οποίες θα δώσουν κίνητρο στον μικρό θεατή και στον γονιό για δημιουργική απασχόληση ή γνώσεις ανάλογα με την ηλικία των παιδιών. Εξαιρώ το "Ουράνιο τόξο"».
………………………………………..
Πηγή : εφημερίδα Ελευθεροτυπία : http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=14/11/2009&id=101899
θέματα
- Α ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ (196)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΘΡΟ (σελ. 166 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΔΟΚΙΜΙΟ (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΙΞΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ (3)
- Α1 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΕΙΘΩ) (σελ. 11-46 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Α2 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ-ΣΥΝΟΧΗ) (3)
- Α3 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΓΛΩΣΣΑ-ΥΦΟΣ) (1)
- Α4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΔΟΚΙΜΙΟ) (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α5 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ) (1)
- Α6 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ) (1)
- Α7 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΥΝΤΑΞΗ) (1)
- αθλητισμός(σελ. 167 του σχολ. βιβλ.) (21)
- αλτρουισμός(σελ. 161 του σχολ. βιβλ.) (9)
- ΑΜΕΑ άτομα με ειδικές ανάγκες (9)
- Ανακύκλωση (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Ανθρωπική αρχή (2)
- ανθρώπινα δικαιώματα(σελ. 39 του σχολ. βιβλ.) (14)
- ανθρωπισμός (σελ. 240 του σχολ. βιβλίου) (3)
- βία και εγκληματικότητα (18)
- βιβλίο (13)
- Γέλιο (2)
- γλώσσα (σελ.220 του σχολ. βιβλ.) (21)
- Δημοκρατία (4)
- διαδίκτυο(σελ. 194 του σχολ. βιβλ.) (42)
- διάλογος (5)
- διαφήμιση (σελ. 50 του σχολ. βιβλ.) (19)
- εθελοντισμός (σελ. 162 του σχολ. βιβλ.) (11)
- εθνικισμός (σελ. 241 του σχολ. βιβλ.) (10)
- Εξαρτήσεις (4)
- επιστημονική πρόοδος (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (14)
- εργασία (θεματικοί κύκλοι) (13)
- ευθανασία (σελ. 175 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Ευνοιοκρατία (3)
- ευρώπη (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (4)
- ηθική (θεματικοί κύκλοι) (7)
- Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές (11)
- θανατική ποινή (σελ.84 του σχολ. βιβλ.) (7)
- Θρησκεία (1)
- κάπνισμα (4)
- Καταλήψεις ( σελ. 175 του σχολ. βιβλίου ) (2)
- καταναλωτισμός (σελ.121 του σχολ. βιβλ.) (6)
- κινητό τηλέφωνο (10)
- Κλωνοποίηση (σελ. 178 του σχολ. βιβλ.) (5)
- κοινωνικός κομφορμισμός (4)
- Κριτική (2)
- λαϊκότητα και λαϊκισμός (σελ.176 του σχολ. βιβλ.) (8)
- Μ.Μ.Ε (θεματικοί κύκλοι) (11)
- μαζοποίηση (σελ.115 του σχολ. βιβλ.) (9)
- μεσσιανισμός (σελ.250 του σχολ. βιβλ.) (5)
- μνημεία (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (23)
- οικογένεια (σελ. 203 του σχολ. βιβλ.) (5)
- οικονομία (3)
- οικονομική κρίση (1)
- παγκοσμιοποίηση (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (5)
- παιδεία (σελ. 24 του σχολ. βιβλ.) (68)
- Παραδεγμένα ( σελ. 155 του σχολικού βιβλ. ) (1)
- παράδοση (θεματικοί κύκλοι) (11)
- περιβάλλον (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (36)
- Πνευματικοί άνθρωποι (σελ 117 του σχολ. βιβλ.) (10)
- πόλεμος και ειρήνη (σελ. 81 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πολιτικός λόγος (σελ.68 του σχολ. βιβλίου) (4)
- προπαγάνδα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πυρηνική ενέργεια (10)
- ρατσισμός (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (26)
- ρόλος του επιστήμονα (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (4)
- σεβασμός (6)
- στερεότυπα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (15)
- σύγχρονες αντιφάσεις (θεματικοί κύκλοι ) (22)
- τέχνη (θεματικοί κύκλοι ) (16)
- Τεχνολογία (12)
- τουρισμός (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (3)
- τροχαία ατυχήματα (σελ.34 του σχολ. βιβλ.) (16)
- υγεία (3)
- φεμινισμός (6)
- φυσιολογικό-δημιουργικό-παθολογικό άγχος (5)
- χρόνος (διαχείριση) (2)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
1. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του κειμένου. Απάντηση Εξετάζουμε: - αν είναι κυριολεκτική, μεταφορική, ποιητική - τη σαφήνεια και τη...
-
1.Με ποια μέσα ο συγγραφέας γίνεται σαφής, κάνει ζωντανό το λόγο του και επικοινωνεί με τον αναγνώστη; Απάντηση Συνηθέστερα μέσα είναι: το...
-
(σελ. 68 - 69 και 76 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1. Λογική επιχειρηματολογία. 2. Έντονη συνα...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοιν...
-
-Καλό είναι να γνωρίζουμε και τις δύο όψεις του νομίσματος- (αποσπάσματα από κείμενο που αλίευσα από το Physics 4 u ) Εισαγωγή Με ...
-
-Βλέπε και το σχολ. βιβλίο Έκφραση Έκθεση Γ΄ Λυκείου σελ.166 και 171- (Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισ...
-
1. Αν έπρεπε να χωρίσετε την παράγραφο σε δύο μικρότερες σε ποιο σημείο θα τη χωρί ζατε και γιατί ; Απάντηση Οδηγός ...
-
(Αποσπάσματα από το «Διαφήμιση και καταναλωτικά πρότυπα») Α΄ κείμενο Ας δούμε μερικές τέτοιες τεχνικές τις οποίες βιώνουμε, κάθε μέρα, ...
-
1. Με ποιον τρόπο έχει αναπτυχθεί η παράγραφος; Απάντηση v Ορισμός (πρέπει να αναφέρουμε την έννοια της οποίας δίνεται ο ορισμός. Σ...
-
(σελ.84 και 188 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1.Ο επιστημονικός λόγος είναι λόγος περι...