( Αχ καλοκαιράκι με τα ξέγνοιστα διαβάσματά σου!
Δεν μπόρεσα βέβαια ν' αντισταθώ και στην "ωφελιμιστική" προσέγγιση της καλοκαιρινής ανάγνωσης και, μόλις επανέκαμψα, νάτη η πρώτη ανάρτηση, σχετική πάντα με το μάθημα της έκθεσης. Απόσπασμα από το μυθιστόρημα της Μιριέλ Μπαρμπερί "Η κομψότητα του σκατζόχοιρου". Δεν ξέρω, αλλά μου μπήκε η ιδέα να το μετατρέψω σε διαγώνισμα. Δεν υπόσχομαι τίποτε, κάνει ακόμη τόση ζέστη και η θάλασσα μου γνέφει ξανά! )
…
«Μα σε τι χρησιμεύει η γραμματική;» ρώτησε εκείνος.
«Θα έπρεπε να το ξέρετε». απάντησε η κυρία παρ' όλα αυτά με πληρώνουν για να σας μάθω γράμματα. «Δεν το ξέρουμε», απάντησε ο Ασίλ με πρωτοφανή ειλικρίνεια, «μια και κανείς δεν μπήκε ποτέ στον κόπο να μας το εξηγήσει». Η κυρία Μεγκρ έβγαλε ένα μακρόσυρτο αναστεναγμό, του τύπου γιατί με πρήζουν πάλι με χαζές ερωτήσεις; και απάντησε, «Χρησιμεύει για να μιλάτε και να γράφετε σωστά».
Τότε ακριβώς, νόμισα πως θα πάθω καρδιακό. Ποτέ μου δεν άκουσα κάτι τόσο ανόητο. Και δεν εννοώ πως είναι λάθος, εννοώ πως είναι εντελώς ανόητο. Το να λες σε εφήβους που ξέρουν ήδη να μιλούν και να γράφουν ότι η γραμματική χρησιμεύει γι' αυτό, είναι σαν να λες σε κάποιον ότι πρέπει να διαβάσει μια διαχρονική ιστορία των καμπινέδων για να μάθει, τα περί πιπί και κακά. Στερείται παντελώς νοήματος. Αν μας έδειχνε, με παραδείγματα, ότι πρέπει να γνωρίζουμε ορισμένα πράγματα σχετικά με τη γλώσσα για να τη χρησιμοποιούμε σωστά, εντάξει, γιατί όχι, αυτό είναι μια προετοιμασία. Για παράδειγμα, το να ξέρεις να κλίνεις ένα ρήμα σε όλους τους χρόνους, σε γλιτώνει από χοντρά λάθη που θα σε ντροπιάσουν μπροστά σε κόσμο σ' ένα κοσμικό δείπνο («θα είχα φθάσει σπίτι σας νωρίτερα, αλλά έχω πάρει λάθος δρόμο») Ή, για να γράψεις μια σωστά διατυπωμένη πρόσκληση για ένα πάρτι στον πύργο των Βερσαλλιών, είναι πολύ χρήσιμο να ξέρεις τον κανόνα της συμφωνίας του επιθετικού προσδιορισμού: γλιτώνεις τα «Αγαπηταί φίλε, θα θέλατε να έρθετε στις Βερσαλλίες απόψε; Η παρουσία σας θα μας έκανε ιδιαίτερα χαρούμενους. Μαρκησία ντε Γκραν Φερνέ». Αλλά αν η κυρία Μεγκρ νομίζει πως η γραμματική χρησιμεύει μόνο σ' αυτό... Χρησιμοποιούσαμε και κλίναμε ρήματα προτού καν μάθουμε τι είναι. Και αν αυτή η γνώση βοηθάει, δε νομίζω ότι είναι αποφασιστικής σημασίας.
Προσωπικά, πιστεύω πως η γραμματική είναι ένας δρόμος προς την ομορφιά. Όταν μιλάς, διαβάζεις ή γράφεις, καταλαβαίνεις αν έχεις φτιάξει ή αν έχεις διαβάσει μια ωραία φράση. Μπορείς ν' αναγνωρίσεις μια ωραία έκφραση ή ένα ωραίο ύφος. Αλλά όταν καταπιάνεσαι με τη γραμματική, αποκτάς πρόσβαση σε μια άλλη διάσταση της ομορφιάς της γλώσσας. Η ενασχόληση με τη γραμματική σημαίνει ότι ξεψαχνίζεις τη γλώσσα, κοιτάς πώς είναι φτιαγμένη, μ' άλλα λόγια τη βλέπεις ολόγυμνη. Κι αυτό ακριβώς είναι το εξαίσιο, γιατί λες, «Πόσο καλοφτιαγμένη είναι, πόσο καλόγουστη!», «Πόσο γερή, εφευρετική, πλούσια και λεπτή!» Εγώ, και μόνο που ξέρω πως υπάρχουν περισσότερες από μία φύσεις των λέξεων και ότι πρέπει να τις ξέρεις για να καταλήξεις στις πιθανές χρήσεις και συμβατότητες τους, μου φτάνει, θαρρώ πως δεν υπάρχει τίποτα ωραιότερο, για παράδειγμα, από τη βασική ιδέα της γλώσσας, ότι υπάρχουν ουσιαστικά και ρήματα. Όταν έχεις αυτό, έχεις και την ψυχή να εκφράσεις τα πάντα. Δεν είναι μεγαλειώδες; Ουσιαστικά, ρήματα...
Μήπως, για να προσεγγίσεις όλη τούτη την ομορφιά της γλώσσας που αποκαλύπτει η γραμματική, πρέπει να βρεθείς σε μια ιδιαίτερη συγκινησιακή κατάσταση; Προσωπικά, έχω την εντύπωση ότι το κάνω χωρίς μεγάλη προσπάθεια. Θαρρώ πως ήμουν δύο χρονών όταν, ακούγοντας τους μεγάλους να μιλάνε κατάλαβα μεμιάς το πώς είναι φτιαγμένη η γλώσσα. Τα μαθήματα γραμματικής ήταν για μένα πάντα συνθέσεις εκ των υστέρων και ίσως διευκρινίσεις της ορολογίας. Μπορούμε να μάθουμε στα παιδιά να μιλάνε και να διαβάζουν σωστά κάνοντας γραμματική, αν δεν έχουν αυτή τη φώτιση, που διέθετα εγώ; Μυστήριο. Στο μεταξύ, όλες οι κυρίες Μεγκρ της γης θα έπρεπε μάλλον ν' αναρωτηθούν ποιο μουσικό κομμάτι πρέπει να βάλουν στους μαθητές τους για να τους παρασύρουν σε μια γραμματική έκσταση.