Στρατιωτική πειθαρχία για τους μαθητές |
Η Τσενιί στον ελεύθερο χρόνο της ακούει τον αγαπημένο Κινέζο τραγουδιστή όλων των μαθητριών στην Κίνα, τον Τσάι Π Λινγκ. Το αγαπημένο της μάθημα είναι τα κινέζικα. Δεν διαφέρει σε τίποτα από τις άλλες Κινεζούλες. Και πιθανόν αυτό ήθελαν να πετύχουν και οι κινεζικές αρχές. Να δημιουργήσουν ειδικά γυμνάσια, λύκεια, στα οποία νέοι από το Θιβέτ ή άλλες περιοχές θα μυηθούν στον κινεζικό πολιτισμό, ακολουθώντας το κινεζικό εκπαιδευτικό σύστημα, σύμφωνα με το «Νιούζγουικ». Τα σχολεία δε αυτά είναι περιζήτητα στο Θιβέτ. Οι καλύτεροι Θιβετιανοί μαθητές δεν φοιτούν πλέον στη Λάσα. Κάθε χρόνο 1.300-1.600 Θιβετιανοί μαθητές μεταφέρονται στις κεντρικές ή ανατολικές πόλεις της Κίνας, όπου λειτουργούν αυτά τα σχολεία.
Το πρώτο άνοιξε το 1985. Η επιτυχία του ήταν τέτοια, που άνοιξαν ακόμα 40. Οι νεαροί Ουιγούροι από τη μακρινή επαρχία Χινγιάνγκ άρχισαν να φοιτούν σε τέτοια σχολεία από το 2000. Οι επικριτές του συστήματος εκτιμούν ότι στα σχολεία αυτά διδάσκεται μόνο ένα μάθημα. Πώς θα γίνουν οι μαθητές καλοί Κινέζοι πολίτες. Οι άλλοι όμως και κυρίως πολλοί Θιβετιανοί βλέπουν στα σχολεία αυτά την ευκαιρία να μάθουν τα παιδιά τους τη γλώσσα και τις ικανότητες με τις οποίες λειτουργούν οι επιχειρήσεις και η κυβέρνηση στη χώρα που ζουν.
Εννοείται ότι το τίμημα δεν είναι μικρό. Τα σχολεία έχουν πειθαρχία, αυστηρό πρόγραμμα και αυστηρούς κανόνες. Εγερτήριο στις 06.30 και τέλος μαθημάτων αργά το απόγευμα. Ακολουθούν ώρες μελέτης και λίγος ελεύθερος χρόνος. Είναι υποχρεωτική η παρακολούθηση του δελτίου ειδήσεων στις 19.00, όπου αφθονεί η κυβερνητική προπαγάνδα. Και συχνά απαγορεύεται η κυκλοφορία τη νύχτα. Μάλιστα, το σχολείο για τους Ουιγούρους στη Σαγκάη μοιάζει με φρούριο. Τα μέτρα ασφαλείας είναι τόσο αυστηρά, που οι συγγενείς των οικοτρόφων δεν μπορούν να δουν τους μαθητές. Η διοίκηση των σχολείων, φυσικά, αποδίδει όλα τα μέτρα στην ασφάλεια. Μάλιστα, τα μέτρα στο σχολείο των Ουιγούρων λαμβάνονται ακριβώς για την ασφάλεια των μαθητών (σ.σ. στην επαρχία Ξινγιάνγκ δρα αυτονομιστικό κίνημα μουσουλμάνων Ουιγούρων. Η κυβέρνηση χαρακτηρίζει τους αντάρτες τρομοκράτες).
Το πιο αξιοσημείωτο όμως στα σχολεία αυτά δεν είναι ούτε η αυστηρότητα, ούτε η πειθαρχία, ούτε το τι διδάσκεται. Είναι το τι δεν διδάσκεται. Όλα τα μαθήματα γίνονται στην κινεζική. Τα θιβετιανά διδάσκονται μόνο μία φορά την εβδομάδα, για 45 λεπτά. Οι μαθητές λένε ότι η σύγχρονη Ιστορία και η θρησκεία είναι θέματα ταμπού. Όσο για το θιβετιανό πολιτισμό, αναφέρεται μόνο συμπτωματικώς σε θέματα τέχνης σχετικά με τον Βούδα ή αν τραγουδήσουν οι μαθητές κάποιο φολκλορικό θιβετιανό τραγούδι. Αν έμεναν τα παιδιά στο Θιβέτ, θα πήγαιναν σε σχολείο όπου τα μισά μαθήματα θα γίνονταν στη γλώσσα τους.
Ακόμα και οι Κινέζοι παραδέχονται ότι μπορεί να μην είναι καλό για τους Θιβετιανούς να απομονώνονται τόσο από τον πολιτισμό τους. Οι απόφοιτοι των σχολείων αυτών είναι εξαιρετικοί μαθητές και καταλήγουν σε καλές κυβερνητικές θέσεις στη Λάσα, άρα δεν έχουν ανάγκη από εντατική εκμάθηση της κινεζικής γλώσσας γιο να συμβαδίσουν με τους Κινέζους μαθητές. Αν τα σχολεία έχουν στόχο την αφομοίωση και όχι την εκπαίδευση, δεν είναι σαφές ότι το πετυχαίνουν. Μπορεί να φέρουν και αντίθετα αποτελέσματα, δημιουργώντας αντικινεζικά αισθήματα, που θα εκδηλωθούν μετά τη φοίτηση και δεν αποκλείεται να φτάσουν σε εξέγερση.
Πηγή: Εφημερίδα Ελευθεροτυπία
Πηγή: Εφημερίδα Ελευθεροτυπία
(archive.enet.gr/online/online_text/c=111,dt=07.09.2002,id=98883272
7 Σεπτ. 2002 – Φτιάχνοντας ομοιόμορφα Κινεζάκια. Επιμέλεια: ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΣ.)