Πηγή : εφημερίδα το Βήμα
Johann Hari | Σάββατο 2 Μαΐου 2009
Ολο και περισσότεροι επιστήμονες πιστεύουν ότι η γρίπη των χοίρων δεν εμφανίστηκε τυχαία. Οι ειδικοί λένε ότι αυτή η παγκόσμια πανδημίακαι όλοι οι θάνατοι που θα σημειωθούν- είναι το άμεσο αποτέλεσμα της αυξημένης ζήτησης για φθηνό χοιρινό κρέας.
Μας κάνει λοιπόν να αρρωσταίνουμε ο τρόπος που παράγουμε το κρέας μας; Σε πρώτη ανάγνωση αυτό μοιάζει λάθος. Συχνά στην Ιστορία οι ιοί υφίστανται μεταλλάξεις και ορισμένες φορές θερίζουν τον ανθρώπινο πληθυσμό. Είναι μια αλήθεια με την οποία πρέπει να ζήσουμε, όπως οι σεισμοί και τα τσουνάμι. Αλλά τα επιστημονικά στοιχεία υποδεικνύουν ότι άθελά μας δημιουργήσαμε έναν τεχνητό τρόπο για να επιταχύνουμε την ανάπτυξη αυτών των φονικών ιών και να τους διαδώσουμε σε ολόκληρο τον πλανήτη. Αυτός ο τρόπος δεν είναι άλλος από τις βιομηχανικές φάρμες οι οποίες παράγουν χαμηλού κόστους κρέας και συνεπώς τους ιούς σαν «συνοδευτικό» πιάτο.
Για να κατανοήσουμε πώς ακριβώς συμβαίνει αυτό, θα συγκρίνουμε δύο φάρμες. Οι παππούδες μου είχαν ένα χοιροστάσιο στα βουνά της Ελβετίας με περίπου 20 ζώα. Τι θα συνέβαινε εκεί αν στα σπλάχνα ενός χοίρου κάποιος ιός μεταλλασσόταν παίρνοντας πιο φονική μορφή; Ο ιός θα συναντούσε σκληρή αντίσταση από το ανοσοποιητικό σύστημα των ζώων τα οποία ζούσαν σε συνθήκες καθαρού αέρα, με σωστή διατροφή και χωρίς πίεση. Ακόμη και αν τελικά αναπτυσσόταν, θα ταξίδευε όσο μακριά μπορούσε να φθάσει το άρρωστο ζώο. Ετσι ο ιός θα είχε στη «διάθεσή» του 20 ζώα για να μεταδοθεί και να μεταλλαχθεί- προτού φθάσει στο τέλος της εξέλιξής του και εξαφανιστεί. Αν ήταν ένας πολύ τυχερός και ισχυρός ιός μπορεί να έφθανε ως την αγορά, όπου θα συναντούσε περισσότερους υγιείς χοίρους, προερχόμενους επίσης από μικρά κοπάδια. Επομένως οι πιθανότητες να μεταδοθεί σε μεγάλο πληθυσμό χοίρων ή να αναπτύξει κάποιο στέλεχος ικανό να πλήξει τους ανθρώπους θα ήταν ελάχιστες.
Τώρα ας το συγκρίνουμε αυτό με το τι συμβαίνει όταν εμφανίζεται ένας ιός σε κάποια σύγχρονη βιομηχανική φάρμα. Στις περισσότερες κτηνοτροφικές μονάδες σήμερα περίπου 6.000 χοίροι συνωστίζονται «ρύγχος με ρύγχος» σε μικροσκοπικά κλουβιά στα οποία δεν μπορούν να κινηθούν, ενώ τρέφονται διά βίου με έναν τεχνητό πολτό. Ετσι ο ιός μπορεί να μολύνει και να επαναμολύνει χιλιάδες χοίρους, ενώ μεταλλάσσεται ξανά και ξανά. Το αμμώνιο από τα περιττώματα πάνω στα οποία ζουν οι χοίροι «καίει» τις αναπνευστικές διόδους των ζώων, καθιστώντας ακόμη πιο εύκολο για τον ιό να τα προσβάλει.
Επιπλέον το ανοσοποιητικό σύστημα των χοίρων είναι εξασθενημένο. Οπως εξηγεί ο δρΜάικλ Γκρέγκερτης οργάνωσης Ηumane Society των Ηνωμένων Πολιτειών:
«Αν τα συνδυάσουμε όλα αυτά έχουμε τις ιδανικές συνθήκες για να αναπτυχθούν τα υπερ-στελέχη διαφόρων επικίνδυνων ιών. Αν θέλουμε να δημιουργήσουμε παγκόσμιες πανδημίες, κατασκευάζουμε όσο το δυνατόν περισσότερες βιομηχανοποιημένες κτηνοτροφικές μονάδες».
Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
θέματα
- Α ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ (196)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΘΡΟ (σελ. 166 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΔΟΚΙΜΙΟ (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΙΞΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ (3)
- Α1 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΕΙΘΩ) (σελ. 11-46 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Α2 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ-ΣΥΝΟΧΗ) (3)
- Α3 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΓΛΩΣΣΑ-ΥΦΟΣ) (1)
- Α4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΔΟΚΙΜΙΟ) (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α5 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ) (1)
- Α6 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ) (1)
- Α7 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΥΝΤΑΞΗ) (1)
- αθλητισμός(σελ. 167 του σχολ. βιβλ.) (21)
- αλτρουισμός(σελ. 161 του σχολ. βιβλ.) (9)
- ΑΜΕΑ άτομα με ειδικές ανάγκες (9)
- Ανακύκλωση (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Ανθρωπική αρχή (2)
- ανθρώπινα δικαιώματα(σελ. 39 του σχολ. βιβλ.) (14)
- ανθρωπισμός (σελ. 240 του σχολ. βιβλίου) (3)
- βία και εγκληματικότητα (18)
- βιβλίο (13)
- Γέλιο (2)
- γλώσσα (σελ.220 του σχολ. βιβλ.) (21)
- Δημοκρατία (4)
- διαδίκτυο(σελ. 194 του σχολ. βιβλ.) (42)
- διάλογος (5)
- διαφήμιση (σελ. 50 του σχολ. βιβλ.) (19)
- εθελοντισμός (σελ. 162 του σχολ. βιβλ.) (11)
- εθνικισμός (σελ. 241 του σχολ. βιβλ.) (10)
- Εξαρτήσεις (4)
- επιστημονική πρόοδος (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (14)
- εργασία (θεματικοί κύκλοι) (13)
- ευθανασία (σελ. 175 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Ευνοιοκρατία (3)
- ευρώπη (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (4)
- ηθική (θεματικοί κύκλοι) (7)
- Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές (11)
- θανατική ποινή (σελ.84 του σχολ. βιβλ.) (7)
- Θρησκεία (1)
- κάπνισμα (4)
- Καταλήψεις ( σελ. 175 του σχολ. βιβλίου ) (2)
- καταναλωτισμός (σελ.121 του σχολ. βιβλ.) (6)
- κινητό τηλέφωνο (10)
- Κλωνοποίηση (σελ. 178 του σχολ. βιβλ.) (5)
- κοινωνικός κομφορμισμός (4)
- Κριτική (2)
- λαϊκότητα και λαϊκισμός (σελ.176 του σχολ. βιβλ.) (8)
- Μ.Μ.Ε (θεματικοί κύκλοι) (11)
- μαζοποίηση (σελ.115 του σχολ. βιβλ.) (9)
- μεσσιανισμός (σελ.250 του σχολ. βιβλ.) (5)
- μνημεία (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (23)
- οικογένεια (σελ. 203 του σχολ. βιβλ.) (5)
- οικονομία (3)
- οικονομική κρίση (1)
- παγκοσμιοποίηση (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (5)
- παιδεία (σελ. 24 του σχολ. βιβλ.) (68)
- Παραδεγμένα ( σελ. 155 του σχολικού βιβλ. ) (1)
- παράδοση (θεματικοί κύκλοι) (11)
- περιβάλλον (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (36)
- Πνευματικοί άνθρωποι (σελ 117 του σχολ. βιβλ.) (10)
- πόλεμος και ειρήνη (σελ. 81 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πολιτικός λόγος (σελ.68 του σχολ. βιβλίου) (4)
- προπαγάνδα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πυρηνική ενέργεια (10)
- ρατσισμός (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (26)
- ρόλος του επιστήμονα (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (4)
- σεβασμός (6)
- στερεότυπα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (15)
- σύγχρονες αντιφάσεις (θεματικοί κύκλοι ) (22)
- τέχνη (θεματικοί κύκλοι ) (16)
- Τεχνολογία (12)
- τουρισμός (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (3)
- τροχαία ατυχήματα (σελ.34 του σχολ. βιβλ.) (16)
- υγεία (3)
- φεμινισμός (6)
- φυσιολογικό-δημιουργικό-παθολογικό άγχος (5)
- χρόνος (διαχείριση) (2)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
1. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του κειμένου. Απάντηση Εξετάζουμε: - αν είναι κυριολεκτική, μεταφορική, ποιητική - τη σαφήνεια και τη...
-
1.Με ποια μέσα ο συγγραφέας γίνεται σαφής, κάνει ζωντανό το λόγο του και επικοινωνεί με τον αναγνώστη; Απάντηση Συνηθέστερα μέσα είναι: το...
-
(σελ. 68 - 69 και 76 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1. Λογική επιχειρηματολογία. 2. Έντονη συνα...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοιν...
-
-Βλέπε και το σχολ. βιβλίο Έκφραση Έκθεση Γ΄ Λυκείου σελ.166 και 171- (Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισ...
-
(Αποσπάσματα από το «Διαφήμιση και καταναλωτικά πρότυπα») Α΄ κείμενο Ας δούμε μερικές τέτοιες τεχνικές τις οποίες βιώνουμε, κάθε μέρα, ...
-
-Καλό είναι να γνωρίζουμε και τις δύο όψεις του νομίσματος- (αποσπάσματα από κείμενο που αλίευσα από το Physics 4 u ) Εισαγωγή Με ...
-
1. Με ποιον τρόπο έχει αναπτυχθεί η παράγραφος; Απάντηση v Ορισμός (πρέπει να αναφέρουμε την έννοια της οποίας δίνεται ο ορισμός. Σ...
-
1. Αν έπρεπε να χωρίσετε την παράγραφο σε δύο μικρότερες σε ποιο σημείο θα τη χωρί ζατε και γιατί ; Απάντηση Οδηγός ...
-
(σελ.84 και 188 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1.Ο επιστημονικός λόγος είναι λόγος περι...