Ο άγιος της ... κατανάλωσης
Το άρθρο έγραψε ο 16χρονος μαθητής Βασίλης Σκωλίκης και δημοσιεύεται επειδή αξίζει την προσοχή όλων μας.
Κ. Σ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Η διεθνής, συχνά αναφερόμενη και ως χρηματοπιστωτική, κρίση που πλήττει με ιδιαίτερη σφοδρότητα όλες τις βιομηχανικές χώρες έχει προκαλέσει την κατάρρευση μεγάλων τραπεζών και πτώση των αγορών, ενώ ήδη έχει επιφέρει αρκετές δυσοίωνες απειλές για την οικονομία κάθε χώρας. «Η κρίση αυτή έχει λάβει έκταση χωρίς προηγούμενο, επειδή ακριβώς και ο δανεισμός είχε φθάσει σε επίπεδο χωρίς προηγούμενο» σύμφωνα με τα λόγια του γνωστού «προφήτη» οικονομολόγου Michel Aglietta.
Παρ’ όλα αυτά αρκετοί άνθρωποι 14 έως 36 ετών επιδίδονται στο σπορ του καταναλωτισμού, την τάση δηλαδή των ανθρώπων να επιθυμούν να αγοράσουν όλο και περισσότερα προϊόντα ή υπηρεσίες, σε μια προσπάθεια εξισορρόπησης του εσωτερικού τους κενού, επειδή ή στερούνται τα βασικά για την κάλυψη των ψυχολογικών κενών ή λόγω της φθοράς από την καθημερινή ρουτίνα.
Το φαινόμενο τείνει να πάρει διαστάσεις μιας και ήδη ζούμε σε μια καταναλωτική κοινωνική αντίληψη, που την ενισχύουν με συγκεκριμένα πρότυπα τα ΜΜΕ.
Ας δούμε, όμως, πού οφείλεται αυτή η ασθένεια του επίπεδου κόσμου που ζούμε και ας αναφέρουμε κάποιες από τις συνέπειες που φέρνει στη ζωή μας.
Η πρόοδος της επιστήμης και η ανάπτυξη της τεχνολογίας αποτελεί μια βασική αιτία του καταναλωτισμού. Επιπρόσθετα, η αύξηση της ποιότητας ζωής σε συνδυασμό με το γρήγορο ρυθμό της και το σύγχρονο τρόπο της και τα περιλαμβανόμενα προβλήματα τα οποία προκαλούν αλλοτρίωση του προσωπικού χαρακτήρα είναι ένας σημαντικός λόγος που μας κάνει μανιώδεις καταναλωτές. Η μαζικοποίηση, που έχει μετατρέψει την κατανάλωση σε μόδα και ο βομβαρδισμός διαφημίσεων που δεχόμαστε καθημερινά, μας προκαλεί μια ψευδαίσθηση αναγκών. Τέλος, κυρίως μέσω του Διαδικτύου –και όχι μόνον– σε γνωστά site δημοπρασιών και άμεσων αγορών μάς προσφέρονται ελκυστικές προσφορές, με αποτέλεσμα να τα αγοράζουμε εξαιτίας της ευκολίας που έχουμε στην πληρωμή (δόσεις, δάνεια, πιστωτικές κ.λπ.).
Μήπως, τελικά, αυτά που αγοράζουμε είναι υποκατάστατα λόγω της αδυναμίας μας να ικανοποιήσουμε τις βασικές μας ανάγκες; Εγώ ως έφηβος προτείνω να κάνουμε μια άλλη αξιολόγηση της ζωής. Να αξιοποιείται σωστά και δημιουργικά ο χρόνος μας, να αφιερώνουμε λίγο παραπάνω στον εαυτό μας και να μη μας εντυπωσιάζει η ποσότητα αλλά η ποιότητα
Πηγή: Απογευματινή http://www.apogevmatini.gr/?p=24383