Οι Έλληνες κάθε ηλικίας παθιάζονται με το ποδόσφαιρο, λειτουργούν μέσα από αυτό και ένας βασικός προσδιορισμός της ανδρικής ταυτότητας προέρχεται από την απάντηση στο «τι ομάδα είσαι;».
Ποιοι λόγοι χαρακτηρίζουν αυτή την καθαρά ανδρική συμπεριφορά;
Οι άνδρες έχουν χαρακτηριστικές τάσεις ομαδοποίησης, ήδη από τα προϊστορικά κυνήγια, που δεν συναντιέται στις γυναίκες. Για τη σύλληψη ενός μεγαλόσωμου θηράματος χρειαζόταν η συνεργασία πολλών ανδρών, ενώ για τη συλλογή καρπών ήταν καλύτερη η ατομική εργασία κάθε γυναίκας, αφού η παρουσία πολλών θα εξαντλούσε τα αποθέματα. Ετσι, από νωρίς οι άνδρες έμαθαν να λειτουργούν συλλογικά και να κινούνται «κοπαδιαστά» και σε όλη την ανθρώπινη ιστορία επιδεικνύουν τάσεις ομαδοποίησης, δημιουργίας φατριών, πολιτικών κομμάτων και παθιάσματος με ζήλο για κάτι.
Οι άνδρες χαρακτηρίζονται από την ανάγκη να λατρεύουν, να θεοποιούν κάτι έξω από αυτούς, όπως το ποδόσφαιρο. Το μέγεθος του παθιάσματος με το ποδόσφαιρο παίρνει θρησκευτικές διαστάσεις, όπως φαίνεται από δημοφιλείς προσφωνήσεις, με το όνομα της ομάδας να ακολουθείται από τον προσδιορισμό «Θεός». Αλλά και τα «τροπάρια» ή οι ύμνοι της κάθε ομάδας, η ομαδική «ψαλμωδία» στα γήπεδα, παραπέμπουν σε θρησκευτικό ζήλο. Ο φίλαθλος συμπάσχει με την ομάδα του, ζει το κάθε λεπτό του παιχνιδιού σαν να υποφέρει ο ίδιος, συχνά με σωματικά συμπτώματα, όπως ταχυπαλμίες, και νιώθει ενωμένος με τον άγνωστο διπλανό του στις κερκίδες, όταν πανηγυρίζουν γκολ. Η απειλή της βίας στο γήπεδο πλανιέται πάνω από τα κεφάλια των φιλάθλων.
Γιατί συμβαίνει αυτό; Ειδικά όταν η πλειονότητα των φιλάθλων πηγαίνει στο γήπεδο για το θέαμα και όχι για να προβεί σε βιαιοπραγίες; Ιδού η συνταγή της βίας στα γήπεδα
1. Ξεκινάμε με μερικά υπερεπιθετικά άτομα.
Ο δρ Bassili, καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο, διαβεβαιώνει ότι οι βιαιοπραγίες στα γήπεδα δεν είναι ποτέ αυθόρμητες, εξαιτίας της αυτοεπιλογής κάποιων θεατών με βίαιες τάσεις. Ο ποδοσφαιρικός αγώνας προσελκύει άτομα που πηγαίνουν για να εκδηλωθούν βίαια, αν βρουν την παραμικρή ευκαιρία. Πρόκειται για νέα άτομα, με τάσεις φυσικής βίας, θυμό, παρορμητισμό, ανύπανδρα, που ζουν περιθωριακά, υποαπασχολούνται και έχουν κοινωνικοπαθολογικές τάσεις.
2. Προσθέτουμε τα σημάδια της βίας.
Ένας φίλαθλος θα γίνει επιθετικός και βίαιος αν:
* συμμετείχε σε καβγά εκτός γηπέδου και
* πήγε στο γήπεδο για να δει παίκτες και φιλάθλους να συμπλέκονται.
3. Προσθέτουμε το πλήθος.
Οι φίλαθλοι συνήθως εμπλέκονται σε καβγά αν πάνε στον αγώνα με φίλους. Σημαντική είναι η δυναμική του πλήθους, που συντελεί στην απώλεια της ατομικής ταυτότητας και στην ενσωμάτωση του ατόμου στον συλλογικό ψυχισμό. Το φαινόμενο χαρακτηρίζεται από την αίσθηση του ατόμου ότι είναι λιγότερο υπεύθυνο αν προβεί σε ενέργειες ως μέρος μιας μεγαλύτερης ομάδας, ενώ θα ένιωθε υπεύθυνο για την ίδια πράξη αν την είχε κάνει ατομικά. Η βασική υπόθεση του ατόμου είναι ότι δεν θα συλληφθεί και δεν θα τιμωρηθεί μεμονωμένα. Οι συνέπειες του φαινομένου πολλαπλασιάζονται από το «κυμάτισμα της φανέλας», την ομαδική ταυτότητα που παίρνουν οι φίλαθλοι υποστηρίζοντας τα χρώματα της φανέλας της ομάδας τους. Ο άνθρωπος νιώθει αήττητος όταν περιστοιχίζεται από μεγάλο αριθμό ατόμων με την ίδια ταυτότητα.
4. Προσθέτουμε ερεθίσματα και καταλύτες.
Αν και η βία στα γήπεδα ξεκινάει από ένα μικρό γεγονός, οι φλόγες της βίας κυριολεκτικά και μεταφορικά συνδαυλίζονται από τη χρήση του αλκοόλ, την ομαδική παράνοια και την ομαδική «κολλητικότητα». Το αλκοόλ επηρεάζει την ικανότητα του χρήστη να αντιλαμβάνεται και να κρίνει σωστά και μεταφράζεται σε παράνοια. Οι χούλιγκανς έχουν προδιάθεση να βλέπουν απειλητικές τάσεις εκεί που άλλοι δεν τις διακρίνουν, όπως σε βλέμματα, σχόλια και στη γλώσσα του σώματος των διπλανών τους, πράγμα που αποτελεί το υπόβαθρο για βιαιοπραγίες. Μόλις αρχίσουν οι βιαιοπραγίες, η «κολλητικότητά» τους επηρεάζει το πλήθος. Εξαιτίας της εγγύτητας, η συμπεριφορά του ενός επηρεάζει άμεσα τον διπλανό του, αυτός τη μιμείται και σε ελάχιστο χρονικό διάστημα η βίαιη συμπεριφορά εξαπλώνεται σαν ιός, επιταχύνοντας την αποκορύφωση των βιαιοπραγιών. Ενα πολύ μικρό επεισόδιο μπορεί να επιφέρει θεαματικά αποτελέσματα, σε σχέση με το τι θα γινόταν στην κανονική ζωή, γιατί οι άνθρωποι δεν φέρονται κανονικά.
5. Βία; Οχι, ευχαριστώ!
Δεν υπάρχουν φαινόμενα βίας ανάμεσα σε αθλητές και ομάδες, μόνο ανάμεσα σε φιλάθλους αντίπαλων ομάδων. Δεν είναι καθαυτό το άθλημα που προκαλεί βία, αλλά οι θεατές που παρερμηνεύουν κοινωνικά σημάδια και μιμούνται βίαιες συμπεριφορές. Το ποδόσφαιρο έχει χαρακτηριστικά όπως η μεγάλη ένταση των στιγμών του γκολ (πολύ λιγότερες από αυτές του σκοραρίσματος στο μπάσκετ) και η φυσική επαφή των παικτών που συντελούν στην πρόκληση βίας. Η βία στα γήπεδα αποτελεί κυρίως τιμωρία των αντιπάλων παρά κάθαρση των ατόμων που συμμετέχουν σε αυτή.
*Η Λίζα Βάρβογλη είναι ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια.
Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
θέματα
- Α ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ (196)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΘΡΟ (σελ. 166 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΔΟΚΙΜΙΟ (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΙΞΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ (3)
- Α1 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΕΙΘΩ) (σελ. 11-46 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Α2 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ-ΣΥΝΟΧΗ) (3)
- Α3 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΓΛΩΣΣΑ-ΥΦΟΣ) (1)
- Α4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΔΟΚΙΜΙΟ) (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α5 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ) (1)
- Α6 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ) (1)
- Α7 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΥΝΤΑΞΗ) (1)
- αθλητισμός(σελ. 167 του σχολ. βιβλ.) (21)
- αλτρουισμός(σελ. 161 του σχολ. βιβλ.) (9)
- ΑΜΕΑ άτομα με ειδικές ανάγκες (9)
- Ανακύκλωση (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Ανθρωπική αρχή (2)
- ανθρώπινα δικαιώματα(σελ. 39 του σχολ. βιβλ.) (14)
- ανθρωπισμός (σελ. 240 του σχολ. βιβλίου) (3)
- βία και εγκληματικότητα (18)
- βιβλίο (13)
- Γέλιο (2)
- γλώσσα (σελ.220 του σχολ. βιβλ.) (21)
- Δημοκρατία (4)
- διαδίκτυο(σελ. 194 του σχολ. βιβλ.) (42)
- διάλογος (5)
- διαφήμιση (σελ. 50 του σχολ. βιβλ.) (19)
- εθελοντισμός (σελ. 162 του σχολ. βιβλ.) (11)
- εθνικισμός (σελ. 241 του σχολ. βιβλ.) (10)
- Εξαρτήσεις (4)
- επιστημονική πρόοδος (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (14)
- εργασία (θεματικοί κύκλοι) (13)
- ευθανασία (σελ. 175 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Ευνοιοκρατία (3)
- ευρώπη (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (4)
- ηθική (θεματικοί κύκλοι) (7)
- Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές (11)
- θανατική ποινή (σελ.84 του σχολ. βιβλ.) (7)
- Θρησκεία (1)
- κάπνισμα (4)
- Καταλήψεις ( σελ. 175 του σχολ. βιβλίου ) (2)
- καταναλωτισμός (σελ.121 του σχολ. βιβλ.) (6)
- κινητό τηλέφωνο (10)
- Κλωνοποίηση (σελ. 178 του σχολ. βιβλ.) (5)
- κοινωνικός κομφορμισμός (4)
- Κριτική (2)
- λαϊκότητα και λαϊκισμός (σελ.176 του σχολ. βιβλ.) (8)
- Μ.Μ.Ε (θεματικοί κύκλοι) (11)
- μαζοποίηση (σελ.115 του σχολ. βιβλ.) (9)
- μεσσιανισμός (σελ.250 του σχολ. βιβλ.) (5)
- μνημεία (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (23)
- οικογένεια (σελ. 203 του σχολ. βιβλ.) (5)
- οικονομία (3)
- οικονομική κρίση (1)
- παγκοσμιοποίηση (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (5)
- παιδεία (σελ. 24 του σχολ. βιβλ.) (68)
- Παραδεγμένα ( σελ. 155 του σχολικού βιβλ. ) (1)
- παράδοση (θεματικοί κύκλοι) (11)
- περιβάλλον (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (36)
- Πνευματικοί άνθρωποι (σελ 117 του σχολ. βιβλ.) (10)
- πόλεμος και ειρήνη (σελ. 81 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πολιτικός λόγος (σελ.68 του σχολ. βιβλίου) (4)
- προπαγάνδα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πυρηνική ενέργεια (10)
- ρατσισμός (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (26)
- ρόλος του επιστήμονα (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (4)
- σεβασμός (6)
- στερεότυπα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (15)
- σύγχρονες αντιφάσεις (θεματικοί κύκλοι ) (22)
- τέχνη (θεματικοί κύκλοι ) (16)
- Τεχνολογία (12)
- τουρισμός (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (3)
- τροχαία ατυχήματα (σελ.34 του σχολ. βιβλ.) (16)
- υγεία (3)
- φεμινισμός (6)
- φυσιολογικό-δημιουργικό-παθολογικό άγχος (5)
- χρόνος (διαχείριση) (2)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
1. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του κειμένου. Απάντηση Εξετάζουμε: - αν είναι κυριολεκτική, μεταφορική, ποιητική - τη σαφήνεια και τη...
-
(σελ. 68 - 69 και 76 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1. Λογική επιχειρηματολογία. 2. Έντονη συνα...
-
1.Με ποια μέσα ο συγγραφέας γίνεται σαφής, κάνει ζωντανό το λόγο του και επικοινωνεί με τον αναγνώστη; Απάντηση Συνηθέστερα μέσα είναι: το...
-
1. Με ποιον τρόπο έχει αναπτυχθεί η παράγραφος; Απάντηση v Ορισμός (πρέπει να αναφέρουμε την έννοια της οποίας δίνεται ο ορισμός. Σ...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοιν...
-
-Βλέπε και το σχολ. βιβλίο Έκφραση Έκθεση Γ΄ Λυκείου σελ.166 και 171- (Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισ...
-
Τα video που ακολουθούν μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να κάνουν μια πολύ καλή επανάληψη με έναν "ασυνήθιστο" για τα ελληνικά δ...
-
[...] Όσον αφορά τώρα την κοινωνική προσαρμογή, την ένταξη του ατόμου στην κοινωνία, την οποία λέμε και αλλιώς κοινωνικοποίηση, πρέπει ν...
-
-Καλό είναι να γνωρίζουμε και τις δύο όψεις του νομίσματος- (αποσπάσματα από κείμενο που αλίευσα από το Physics 4 u ) Εισαγωγή Με ...
-
(σελ.84 και 188 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1.Ο επιστημονικός λόγος είναι λόγος περι...