Ο χαμηλός βαθμός προσήλωσης στις προλήψεις δείχνει δυνατή προσωπικότητα
Aν και στις μέρες μας δύσκολα κάποιος παραδέχεται πως είναι προληπτικός, οι περισσότεροι, σχεδόν ενστικτωδώς, «χτυπάμε ξύλο», για να μην προκαλέσουμε αρνητικά την τύχη μας ή αγχωνόμαστε λόγω προλήψεων αν σπάσει κάποιος καθρέφτης στο σπίτι. Σύμφωνα με τον διάσημο Ελβετό ψυχίατρο Καρλ Γιουνγκ, οι προλήψεις όπως και οι συμβολισμοί που υπάρχουν στα όνειρα, στις θρησκείες ή στην τέχνη αποτελούν έκφραση της συλλογικής μνήμης που κουβαλάμε μέσα μας - και υπό την έννοια της πνευματικότητας, είναι τελικά απαραίτητες.
Οι προλήψεις περνούν από γενιά σε γενιά μέσα από την παράδοση και τη λαογραφία -μάλιστα είναι κάτι που το μαθαίνουμε από την παιδική μας ηλικία-, με αποτέλεσμα να έχουν ευρεία κοινωνική απήχηση και στην εποχή μας. Συχνά, δεν εμφανίζουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στους πολιτισμούς ανά τον κόσμο, όπως για παράδειγμα οι αθλητές ή οι προπονητές που πιστεύουν ότι, φορώντας συγκεκριμένα ρούχα ή γούρια, μπορούν να επηρεάσουν την τύχη και το αποτέλεσμα.
Φυσικά, πολλοί άνθρωποι συνδέουν τις προλήψεις με την κακοτυχία και την πιθανότητα να τους συμβεί κάτι αρνητικό, οπότε αντιδρούν αναλόγως: ακύρωση ταξιδιών και ραντεβού όταν είναι Τρίτη και 13, απόδοση ευθυνών ή μιας αποτυχίας στο πέρασμα μιας μαύρης γάτας κ.ο.κ.
Σύμφωνα με την κ. Κασσιανή Μαδεμλή, ψυχολόγο - ψυχοθεραπεύτρια, αρκετές φορές οι προλήψεις σε κάποια άτομα δεν είναι αθώες, καθώς συνδέονται με ψυχικές διαταραχές, δηλαδή με παθολογικές εμμονές, όπως είναι η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή. Οι περιπτώσεις αυτές συνήθως αφορούν ανθρώπους οι οποίοι σε κάθε τομέα της ζωής τους δρουν βάσει των προλήψεων, χωρίς να μπορούν να ελέγξουν σφαιρικά την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει και, κατά συνέπεια, χρήζουν ειδικής βοήθειας και παρακολούθησης. Πάντως, είναι σημαντικό να αξιολογήσουμε το πόσο προληπτικοί είμαστε, επισημαίνει η ψυχολόγος. Κατά πόσο δηλαδή εμείς οι ίδιοι θεωρούμε τους εαυτούς μας αρκετά δυνατούς να πάρουμε αποφάσεις, να κάνουμε επιλογές και να αναλάβουμε την ευθύνη τους χωρίς προληπτικές υπεκφυγές. Εν κατακλείδι, όσο περισσότερο μειώνουμε το άγχος στη ζωή μας, τόσο οι προλήψεις τείνουν να εξασθενούν.
Προλήψεις και προκαταλήψεις
Τα στοιχεία της προσωπικότητας συνιστούν ισχυρό παράγοντα στην ανάπτυξη προλήψεων - για παράδειγμα, κάποιος ιδιαίτερα αγχώδης είναι και πιο επιρρεπής στις προλήψεις.
Το επίπεδο της μόρφωσης ή του νοητικού δυναμικού δεν παίζει σημαντικό ρόλο, αφού και εγγράμματοι άνθρωποι μπορεί να ακολουθούν ένα συγκεκριμένο τελετουργικό όταν πρόκειται να διεκδικήσουν μια επαγγελματική θέση, να κάνουν μια ομιλία ή να δώσουν εξετάσεις. Ακόμη και ο Σίγκμουντ Φρόιντ -που αντιπαρατέθηκε στη θρησκεία και στις προκαταλήψεις- λέγεται πως κάθε πρωί χαιρετούσε το κινέζικο αγαλματάκι που βρισκόταν στη δεξιά πλευρά του γραφείου του, ώστε να του πάει καλά η ημέρα.
Οι προλήψεις δεν σχετίζονται με το αν κάποιος έχει τις απαραίτητες γνώσεις για να εξηγήσει μια κατάσταση. Σημασία έχει πόσο συγκροτημένος αισθάνεται και τι είδους χειρισμούς κάνει για να διαχειριστεί τις ανησυχίες του.
Πηγή: Περιοδικό «Κ»
http://trans.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_wommirror_1_23/02/2010_325108
Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
θέματα
- Α ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ (196)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΘΡΟ (σελ. 166 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΔΟΚΙΜΙΟ (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΙΞΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ (3)
- Α1 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΕΙΘΩ) (σελ. 11-46 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Α2 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ-ΣΥΝΟΧΗ) (3)
- Α3 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΓΛΩΣΣΑ-ΥΦΟΣ) (1)
- Α4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΔΟΚΙΜΙΟ) (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α5 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ) (1)
- Α6 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ) (1)
- Α7 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΥΝΤΑΞΗ) (1)
- αθλητισμός(σελ. 167 του σχολ. βιβλ.) (21)
- αλτρουισμός(σελ. 161 του σχολ. βιβλ.) (9)
- ΑΜΕΑ άτομα με ειδικές ανάγκες (9)
- Ανακύκλωση (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Ανθρωπική αρχή (2)
- ανθρώπινα δικαιώματα(σελ. 39 του σχολ. βιβλ.) (14)
- ανθρωπισμός (σελ. 240 του σχολ. βιβλίου) (3)
- βία και εγκληματικότητα (18)
- βιβλίο (13)
- Γέλιο (2)
- γλώσσα (σελ.220 του σχολ. βιβλ.) (21)
- Δημοκρατία (4)
- διαδίκτυο(σελ. 194 του σχολ. βιβλ.) (42)
- διάλογος (5)
- διαφήμιση (σελ. 50 του σχολ. βιβλ.) (19)
- εθελοντισμός (σελ. 162 του σχολ. βιβλ.) (11)
- εθνικισμός (σελ. 241 του σχολ. βιβλ.) (10)
- Εξαρτήσεις (4)
- επιστημονική πρόοδος (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (14)
- εργασία (θεματικοί κύκλοι) (13)
- ευθανασία (σελ. 175 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Ευνοιοκρατία (3)
- ευρώπη (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (4)
- ηθική (θεματικοί κύκλοι) (7)
- Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές (11)
- θανατική ποινή (σελ.84 του σχολ. βιβλ.) (7)
- Θρησκεία (1)
- κάπνισμα (4)
- Καταλήψεις ( σελ. 175 του σχολ. βιβλίου ) (2)
- καταναλωτισμός (σελ.121 του σχολ. βιβλ.) (6)
- κινητό τηλέφωνο (10)
- Κλωνοποίηση (σελ. 178 του σχολ. βιβλ.) (5)
- κοινωνικός κομφορμισμός (4)
- Κριτική (2)
- λαϊκότητα και λαϊκισμός (σελ.176 του σχολ. βιβλ.) (8)
- Μ.Μ.Ε (θεματικοί κύκλοι) (11)
- μαζοποίηση (σελ.115 του σχολ. βιβλ.) (9)
- μεσσιανισμός (σελ.250 του σχολ. βιβλ.) (5)
- μνημεία (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (23)
- οικογένεια (σελ. 203 του σχολ. βιβλ.) (5)
- οικονομία (3)
- οικονομική κρίση (1)
- παγκοσμιοποίηση (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (5)
- παιδεία (σελ. 24 του σχολ. βιβλ.) (68)
- Παραδεγμένα ( σελ. 155 του σχολικού βιβλ. ) (1)
- παράδοση (θεματικοί κύκλοι) (11)
- περιβάλλον (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (36)
- Πνευματικοί άνθρωποι (σελ 117 του σχολ. βιβλ.) (10)
- πόλεμος και ειρήνη (σελ. 81 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πολιτικός λόγος (σελ.68 του σχολ. βιβλίου) (4)
- προπαγάνδα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πυρηνική ενέργεια (10)
- ρατσισμός (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (26)
- ρόλος του επιστήμονα (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (4)
- σεβασμός (6)
- στερεότυπα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (15)
- σύγχρονες αντιφάσεις (θεματικοί κύκλοι ) (22)
- τέχνη (θεματικοί κύκλοι ) (16)
- Τεχνολογία (12)
- τουρισμός (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (3)
- τροχαία ατυχήματα (σελ.34 του σχολ. βιβλ.) (16)
- υγεία (3)
- φεμινισμός (6)
- φυσιολογικό-δημιουργικό-παθολογικό άγχος (5)
- χρόνος (διαχείριση) (2)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
1. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του κειμένου. Απάντηση Εξετάζουμε: - αν είναι κυριολεκτική, μεταφορική, ποιητική - τη σαφήνεια και τη...
-
(σελ. 68 - 69 και 76 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1. Λογική επιχειρηματολογία. 2. Έντονη συνα...
-
Τα video που ακολουθούν μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να κάνουν μια πολύ καλή επανάληψη με έναν "ασυνήθιστο" για τα ελληνικά δ...
-
1. Με ποιον τρόπο έχει αναπτυχθεί η παράγραφος; Απάντηση v Ορισμός (πρέπει να αναφέρουμε την έννοια της οποίας δίνεται ο ορισμός. Σ...
-
1.Με ποια μέσα ο συγγραφέας γίνεται σαφής, κάνει ζωντανό το λόγο του και επικοινωνεί με τον αναγνώστη; Απάντηση Συνηθέστερα μέσα είναι: το...
-
-Βλέπε και το σχολ. βιβλίο Έκφραση Έκθεση Γ΄ Λυκείου σελ.166 και 171- (Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισ...
-
-Καλό είναι να γνωρίζουμε και τις δύο όψεις του νομίσματος- (αποσπάσματα από κείμενο που αλίευσα από το Physics 4 u ) Εισαγωγή Με ...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοιν...
-
[...] Όσον αφορά τώρα την κοινωνική προσαρμογή, την ένταξη του ατόμου στην κοινωνία, την οποία λέμε και αλλιώς κοινωνικοποίηση, πρέπει ν...
-
Μου έστειλαν με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο τα δυο κείμενα , το πρώτο της Ακαδημίας Αθηνών και το δεύτερο από το οποίο (χάριν συντομίας) σταχ...