Πηγή : http://tovima.dolnet.gr/default.asp?pid=2&ct=6&artid=255961
Oλες οι εποχές ήταν εποχές της γνώσης. Η σημερινή είναι έντασης της γνώσης. Στον πολύπλοκο κόσμο που ζούμε πρέπει να προετοιμάσουμε κατάλληλα το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Το κυρίαρχο μήνυμα στους διαμορφωτές του αυριανού Λυκείου θα πρέπει να είναι: «... να οπλιστεί το πνεύμα για τον ζωτικής σημασίας αγώνα για τη διαύγεια της σκέψης...» (Εdgar Μorin).
Η Παιδεία θα πρέπει να ενισχύει τη φυσική ικανότητα των νέων να θέτουν και να επιλύουν προβλήματα και να δίνει ερεθίσματα για την πλήρη χρήση των διανοητικών ικανοτήτων τους. Για τον σκοπό αυτό πρέπει να εξασκείται η περιέργεια, βασική ιδιότητα της παιδικής και εφηβικής ηλικίας και είναι γεγονός πως το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα στην πατρίδα μας, τις περισσότερες φορές, τη σβήνει, ενώ πρέπει να τη διεγείρει ή, αν είναι σε λήθαργο, να την αφυπνίζει.
Η λυκειακή μας Παιδεία ατονεί την περιέργεια των νέων και τους μεταβάλλει σε αποθήκες ακατέργαστων γνώσεων, από τις οποίες απαλλάσσονται μετά την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο!
Το κόστος είναι τεράστιο: οικονομικό, πολιτισμικό και προοπτικής... Αλήθεια, πόσο διαφορετική θα ήταν η προοπτική των νέων μας αν μπορούσαν να οργανώνουν τις διασκορπισμένες γνώσεις που υπάρχουν μέσα στις φυσικές επιστήμες, στις επιστήμες του ανθρώπου, στη λογοτεχνία... και τις οποίες αποθηκεύουν στο μυαλό τους για ένα μικρό χρονικό διάστημα!
Είναι καιρός να αναλογιστούμε όλοι τις ευθύνες μας και να συμβάλουμε στη δημιουργία εκείνου του μαθησιακού περιβάλλοντος στο οποίο η γνώση να παραμένει μια περιπέτεια, στην οποία η Παι δεία ανοίγει τον ορίζοντά της... Ο προβληματισμός για το «νέο Λύκειο» έχει ήδη αρχίσει και κατά την ταπεινή μου γνώμη πρέπει να επικεντρωθεί στα ακόλουθα:
α) στη γνώση που πρέπει να εκφράζει, β) στις παιδαγωγικές προσεγγίσεις που πρέπει να ακολουθεί, γ) στην ξανα-ανακάλυψη του ελεύθερου χρόνου, δ) στο αδιάβλητο της πιστοποίησης της γνώσης που έχει αποκτηθεί, ε) στην επιβράβευση της προ σπάθειας διδασκόντων και διδασκομένων, στ) στα κριτήρια επιλογής της διοίκησής του, ζ) στον τρόπο εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Το ελληνικό λύκειο υποφέρει από διδακτικό φόρτο. Το γεγονός αυτό δυσχεραίνει την αφομοίωση της γνώσης και αφαιρεί τη δυνατότητα ελεύθερου χρόνου από τους μαθητές. Το αποτέλεσμα είναι οι πρωτοετείς φοιτητές να είναι κουρασμένοι και αδιάφοροι για την καινούργια και όμορφη περιπέτεια της γνώσης. Οι διδάσκοντες δεν έχουν την κατάλληλη εκπαίδευση σε αποτελεσματικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις και τα διδακτικά βιβλία δεν είναι ελκυστικά, τόσο στην εμφάνιση όσο και στην παρουσίαση της διδακτέας ύλης.
Η ευγενής άμιλλα μεταξύ σχολείων, δασκάλων και μαθητών, με τη θέσπιση βραβείων επίδοσης και ήθους, θα τονώσει το γόητρο και του σχολείου και των συντελεστών του. Η πιστοποίηση της αποκτηθείσης γνώσης πρέπει να γίνεται με τρόπο που να ενισχύει την κριτική σκέψη και να περιβάλλεται με τον μανδύα του αδιάβλητου. Η μεθοδολογία των πολλαπλών επιλογών (εκτός των μαθηματικών και της έκθεσης) και η σε πανελλήνια κλίμακα, υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας, αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών αποτελούν λύσεις δοκιμασμένες και καταξιωμένες στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας. Η δυνατότητα βελτίωσης των επιδόσεων των μαθητών πρέπει να αποτελεί δικαίωμά τους και στόχο των νέων ρυθμίσεων. Τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα θα πρέπει, σε συνεργασία με το ΥπΕΠΘ, να καθορίζουν τον αριθμό των φοιτητών που μπορούν να εκπαιδεύσουν σε κάθε σχολή (σύνολο συναφών γνωστικών αντικειμένων τμημάτων). Για την επιλογή των φοιτητών τους θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους τις επιδόσεις του Λυκείου, καθορίζοντας συντελεστές βαρύτητας για κάθε σχολή (σε εθνικό επίπεδο), για κάθε μάθημα και για όλες τις τάξεις του Λυκείου. Για σχολές υψηλής προτεραιότητας είναι δυνατόν να θεσπίζονται ειδικές συμπληρωματικές εξετάσεις-τεστ δεξιοτήτων. Μετά το πρώτο έτος σπουδών, ανάλογα με τις επιδόσεις, οι φοιτητές να επιλέγουν το τμήμα στο οποίο θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους.
Η παραπάνω πρόταση δεν διεκδικεί πρωτοτυπία ούτε φυσικά πληρότητα, απλώς εκφράζει την αγωνία ανθρώπου που υπηρετεί για χρόνια την ανώτατη εκπαίδευση.
Ο κ. Χρ. Β. Μασσαλάς είναι πρόεδρος ΔΕ του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και του Συμβουλίου Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης.
Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
θέματα
- Α ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ (196)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΘΡΟ (σελ. 166 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΔΟΚΙΜΙΟ (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΙΞΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ (3)
- Α1 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΕΙΘΩ) (σελ. 11-46 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Α2 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ-ΣΥΝΟΧΗ) (3)
- Α3 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΓΛΩΣΣΑ-ΥΦΟΣ) (1)
- Α4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΔΟΚΙΜΙΟ) (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α5 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ) (1)
- Α6 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ) (1)
- Α7 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΥΝΤΑΞΗ) (1)
- αθλητισμός(σελ. 167 του σχολ. βιβλ.) (21)
- αλτρουισμός(σελ. 161 του σχολ. βιβλ.) (9)
- ΑΜΕΑ άτομα με ειδικές ανάγκες (9)
- Ανακύκλωση (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Ανθρωπική αρχή (2)
- ανθρώπινα δικαιώματα(σελ. 39 του σχολ. βιβλ.) (14)
- ανθρωπισμός (σελ. 240 του σχολ. βιβλίου) (3)
- βία και εγκληματικότητα (18)
- βιβλίο (13)
- Γέλιο (2)
- γλώσσα (σελ.220 του σχολ. βιβλ.) (21)
- Δημοκρατία (4)
- διαδίκτυο(σελ. 194 του σχολ. βιβλ.) (42)
- διάλογος (5)
- διαφήμιση (σελ. 50 του σχολ. βιβλ.) (19)
- εθελοντισμός (σελ. 162 του σχολ. βιβλ.) (11)
- εθνικισμός (σελ. 241 του σχολ. βιβλ.) (10)
- Εξαρτήσεις (4)
- επιστημονική πρόοδος (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (14)
- εργασία (θεματικοί κύκλοι) (13)
- ευθανασία (σελ. 175 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Ευνοιοκρατία (3)
- ευρώπη (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (4)
- ηθική (θεματικοί κύκλοι) (7)
- Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές (11)
- θανατική ποινή (σελ.84 του σχολ. βιβλ.) (7)
- Θρησκεία (1)
- κάπνισμα (4)
- Καταλήψεις ( σελ. 175 του σχολ. βιβλίου ) (2)
- καταναλωτισμός (σελ.121 του σχολ. βιβλ.) (6)
- κινητό τηλέφωνο (10)
- Κλωνοποίηση (σελ. 178 του σχολ. βιβλ.) (5)
- κοινωνικός κομφορμισμός (4)
- Κριτική (2)
- λαϊκότητα και λαϊκισμός (σελ.176 του σχολ. βιβλ.) (8)
- Μ.Μ.Ε (θεματικοί κύκλοι) (11)
- μαζοποίηση (σελ.115 του σχολ. βιβλ.) (9)
- μεσσιανισμός (σελ.250 του σχολ. βιβλ.) (5)
- μνημεία (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (23)
- οικογένεια (σελ. 203 του σχολ. βιβλ.) (5)
- οικονομία (3)
- οικονομική κρίση (1)
- παγκοσμιοποίηση (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (5)
- παιδεία (σελ. 24 του σχολ. βιβλ.) (68)
- Παραδεγμένα ( σελ. 155 του σχολικού βιβλ. ) (1)
- παράδοση (θεματικοί κύκλοι) (11)
- περιβάλλον (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (36)
- Πνευματικοί άνθρωποι (σελ 117 του σχολ. βιβλ.) (10)
- πόλεμος και ειρήνη (σελ. 81 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πολιτικός λόγος (σελ.68 του σχολ. βιβλίου) (4)
- προπαγάνδα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πυρηνική ενέργεια (10)
- ρατσισμός (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (26)
- ρόλος του επιστήμονα (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (4)
- σεβασμός (6)
- στερεότυπα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (15)
- σύγχρονες αντιφάσεις (θεματικοί κύκλοι ) (22)
- τέχνη (θεματικοί κύκλοι ) (16)
- Τεχνολογία (12)
- τουρισμός (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (3)
- τροχαία ατυχήματα (σελ.34 του σχολ. βιβλ.) (16)
- υγεία (3)
- φεμινισμός (6)
- φυσιολογικό-δημιουργικό-παθολογικό άγχος (5)
- χρόνος (διαχείριση) (2)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
1. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του κειμένου. Απάντηση Εξετάζουμε: - αν είναι κυριολεκτική, μεταφορική, ποιητική - τη σαφήνεια και τη...
-
(σελ. 68 - 69 και 76 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1. Λογική επιχειρηματολογία. 2. Έντονη συνα...
-
1.Με ποια μέσα ο συγγραφέας γίνεται σαφής, κάνει ζωντανό το λόγο του και επικοινωνεί με τον αναγνώστη; Απάντηση Συνηθέστερα μέσα είναι: το...
-
1. Με ποιον τρόπο έχει αναπτυχθεί η παράγραφος; Απάντηση v Ορισμός (πρέπει να αναφέρουμε την έννοια της οποίας δίνεται ο ορισμός. Σ...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοιν...
-
(σελ.84 και 188 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1.Ο επιστημονικός λόγος είναι λόγος περι...
-
1. Αν έπρεπε να χωρίσετε την παράγραφο σε δύο μικρότερες σε ποιο σημείο θα τη χωρί ζατε και γιατί ; Απάντηση Οδηγός ...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) ΟΜΙΛΙΑ Το εν λόγω κειμενικό είδος απαιτεί από την πλευρά το...
-
-Βλέπε και το σχολ. βιβλίο Έκφραση Έκθεση Γ΄ Λυκείου σελ.166 και 171- (Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισ...
-
Μου έστειλαν με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο τα δυο κείμενα , το πρώτο της Ακαδημίας Αθηνών και το δεύτερο από το οποίο (χάριν συντομίας) σταχ...