Η τηλεόραση, στις μέρες μας, αποτελεί τον μεγαλύτερο κοινό μας τόπο. Κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου βραδινού, τουλάχιστον ένα εκατομμύριο Έλληνες ανοίγουν την τηλεόρασή τους. Ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα, σε ένα μεγάλο από πλευράς θεαματικότητας κανάλι, που εκπέμπεται στην ώρα αιχμής της τηλεθέασης, αν προσελκύσει λιγότερους από 200.000 τηλεθεατές θεωρείται αποτυχημένο. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ), και ιδιαίτερα η τηλεόραση, με την ικανότητα που έχουν να μεταδίδουν και να διανέμουν σχεδόν αυτόματα τα μηνύματα, αντιπροσωπεύουν μεταβολές που πολλές φορές δεν τις αντιλαμβανόμαστε άμεσα. Γεγονός, πάντως, είναι ότι κάθε φορά που ένα μέσο υπερτερεί έναντι των άλλων στην ιστορία της μαζικής επικοινωνίας, η παρουσία του δημιουργεί πολλές και έντονα αντικρουόμενες απόψεις γύρω από τη φύση του, το σκοπό και τις επιδράσεις του στο κοινωνικό σύνολο.
Μια σχολή ερευνητών υποστηρίζει ότι οι επιδράσεις των ΜΜΕ είναι ελάχιστες. Η τηλεόραση, όπως και τα άλλα ΜΜΕ, απλώς παρέχει υπηρεσίες, που είναι λίγο πολύ χρήσιμες στα μέλη του κοινού. Γι’ αυτούς, η τηλεόραση δεν αποτελεί το παντοδύναμο μέσο μετάδοσης μηνυμάτων. Αντίθετα, οι διαπροσωπικές επαφές και συζητήσεις είναι αποδοτικότεροι δίαυλοι πειθούς* όσον αφορά στη μεταβολή των στάσεων και αντιλήψεων των ανθρώπων. Τα ΜΜΕ επισημαίνουν ενδεχόμενα προβλήματα τα οποία πρόκειται να αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι, έτσι ώστε να είναι σε θέση να δραστηριοποιηθούν για να αποφύγουν ανεπιθύμητες καταστάσεις. Σύμφωνα με μια άλλη σχολή, που έχει ιδιαίτερη απήχηση σε πολλούς πανεπιστημιακούς κύκλους, η τηλεόραση έχει άμεση και καταλυτική επίδραση στη ζωή μας. Ο μέσος άνθρωπος της εποχής μας, επειδή η τηλεόραση είναι το κυρίαρχο μέσο ενημέρωσης και ψυχαγωγίας του, την εμπιστεύεται και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από αυτά που δείχνει και λέει, καθώς δέχεται, χωρίς ιδιαίτερη αμφισβήτηση, την ειδησεογραφία της, που τη θεωρεί αληθινή. Ακόμα χειρότερα, οι άνθρωποι χάνουν ένα μεγάλο μέρος του χρόνου τους παρακολουθώντας το κοινότοπο και χωρίς νόημα περιεχόμενό της. Ο μέσος άνθρωπος δεν έχει την ικανότητα ή το κίνητρο να εκτιμήσει με ένα κριτικό πνεύμα τι τελικά εισπράττει από τα τηλεοπτικά προγράμματα και από το περιεχόμενο των υπόλοιπων ΜΜΕ.
Μια τρίτη σχολή θεωρεί ότι η τηλεόραση επιφέρει κάποιες επιδράσεις σε μερικούς τύπους ανθρώπων κάτω από ορισμένες συνθήκες. Τα μέλη της κοινωνίας δημιουργούν από μόνα τους τις συνθήκες μέσα στις οποίες αυξάνονται οι πιθανότητες επίδρασης της τηλεόρασης. Με άλλα λόγια, η τηλεόραση από μόνη της δεν επηρεάζει. Ένα παράδειγμα: μια τηλεοπτική διαφήμιση μπορεί να επηρεάσει κάποιους τηλεθεατές να αγοράσουν μια οδοντόπαστα ή ένα αποσμητικό, υπενθυμίζοντάς τους κάποιο προσωπικό τους πρόβλημα. Αλλά αυτό το πρόβλημα το έχουν αυτοί που αποφασίζουν να αγοράσουν το εν λόγω προϊόν. Η διαφήμιση δε θα ήταν αποδοτική χωρίς τη δική τους ανάγκη. Τα ΜΜΕ έχουν περιστασιακά κάποιες σημαντικές ή δευτερεύουσες επιδράσεις σε συγκεκριμένους τύπους ανθρώπων. Για παράδειγμα, τα παιδιά που είναι ζωηρά ή έχουν επιθετική διάθεση και εκτίθενται σε βίαια τηλεοπτικά προγράμματα, είναι δυνατό να ενθαρρυνθούν να κάνουν το ίδιο. Επίσης, τα άτομα που είναι απομονωμένα από το υπόλοιπο κοινωνικό περιβάλλον εξαρτώνται όλο και περισσότερο για την ενημέρωσή τους από τα ΜΜΕ.
Η θέση μας είναι ότι όλες οι μορφές επικοινωνίας μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον εαυτό μας, τους γύρω μας, ακόμα και τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουμε τις πράξεις μας και διαμορφώνουμε την καθημερινή μας ζωή. Ορισμένες από τις επιρροές αυτές μπορούμε να τις ελέγξουμε και κάποιες άλλες είναι πέρα από τον έλεγχό μας. Ποιες είναι αυτές οι επιδράσεις; Aπλούστατα, εκείνες που δεν συνειδητοποιούμε και τις εκλαμβάνουμε ως δεδομένες.
(Στέλιου Παπαθανασόπουλου, Η Δύναμη της Τηλεόρασης, Αθήνα 1997, διασκευή).
* δίαυλοι πειθούς: τρόποι ή μέσα πειθούς
ΘΕΜΑΤΑ
Α. Να γράψετε περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε, σε 100 - 120 λέξεις.
Μονάδες 25
Β.1. «Τα ΜΜΕ επισημαίνουν ενδεχόμενα προβλήματα τα οποία πρόκειται να αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι, έτσι ώστε να είναι σε θέση να δραστηριοποιηθούν για να αποφύγουν ανεπιθύμητες καταστάσεις».
Σε μια παράγραφο 60-70 λέξεων, να σχολιάσετε τη συγκεκριμένη άποψη αναφέροντας τρία (3) παραδείγματα.
Μονάδες 12
Β.2. α) Να γράψετε ποια είναι τα δομικά στοιχεία της παραγράφου: «Μια τρίτη σχολή θεωρεί ... εξαρτώνται όλο και περισσότερο για την ενημέρωσή τους από τα ΜΜΕ». Να τεκμηριώσετε την άποψή σας, με αναφορές στην παράγραφο.
Μονάδες 4
β) Να γράψετε έναν τίτλο για τη συγκεκριμένη παράγραφο.
Μονάδες 3
Β.3. α) Χωρίς να αλλάξετε το μέρος του λόγου των παρακάτω λέξεων ή ονοματικών συνόλων, να σχηματίσετε από μία δική σας πρόταση:
τηλεοπτικό πρόγραμμα
υπηρεσίες
κριτικό πνεύμα
διαφήμιση
Μονάδες 4
β) Να γράψετε δύο σύνθετα για κάθε μία από τις ακόλουθες λέξεις:
θέση
άνθρωπος
χρόνου
κοινωνίας
Μονάδες 4
Β.4. Να ξαναγράψετε τις παρακάτω περιόδους μετατρέποντας την ενεργητική σύνταξη σε παθητική:
α) «η παρουσία του δημιουργεί πολλές και έντονα αντικρουόμενες απόψεις γύρω από τη φύση του».
β) «Μια σχολή ερευνητών υποστηρίζει ότι οι επιδράσεις των ΜΜΕ είναι ελάχιστες».
Μονάδες 8
Γ. Στο κείμενο που διαβάσατε, παρουσιάζονται διάφορες απόψεις για την επίδραση που ασκούν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στην κοινωνία. Σε ένα άρθρο σας, που το προορίζετε για την ηλεκτρονική σελίδα ή την εφημερίδα του σχολείου σας, να εκθέσετε τις απόψεις σας για τον θετικό και αρνητικό ρόλο του διαδικτύου, κυρίως στη ζωή των νέων ανθρώπων (400-500 λέξεις).
Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
Πέμπτη, Ιουνίου 04, 2009
θέματα
- Α ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ (196)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΘΡΟ (σελ. 166 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΔΟΚΙΜΙΟ (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΙΞΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ (3)
- Α1 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΕΙΘΩ) (σελ. 11-46 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Α2 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ-ΣΥΝΟΧΗ) (3)
- Α3 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΓΛΩΣΣΑ-ΥΦΟΣ) (1)
- Α4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΔΟΚΙΜΙΟ) (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α5 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ) (1)
- Α6 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ) (1)
- Α7 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΥΝΤΑΞΗ) (1)
- αθλητισμός(σελ. 167 του σχολ. βιβλ.) (21)
- αλτρουισμός(σελ. 161 του σχολ. βιβλ.) (9)
- ΑΜΕΑ άτομα με ειδικές ανάγκες (9)
- Ανακύκλωση (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Ανθρωπική αρχή (2)
- ανθρώπινα δικαιώματα(σελ. 39 του σχολ. βιβλ.) (14)
- ανθρωπισμός (σελ. 240 του σχολ. βιβλίου) (3)
- βία και εγκληματικότητα (18)
- βιβλίο (13)
- Γέλιο (2)
- γλώσσα (σελ.220 του σχολ. βιβλ.) (21)
- Δημοκρατία (4)
- διαδίκτυο(σελ. 194 του σχολ. βιβλ.) (42)
- διάλογος (5)
- διαφήμιση (σελ. 50 του σχολ. βιβλ.) (19)
- εθελοντισμός (σελ. 162 του σχολ. βιβλ.) (11)
- εθνικισμός (σελ. 241 του σχολ. βιβλ.) (10)
- Εξαρτήσεις (4)
- επιστημονική πρόοδος (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (14)
- εργασία (θεματικοί κύκλοι) (13)
- ευθανασία (σελ. 175 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Ευνοιοκρατία (3)
- ευρώπη (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (4)
- ηθική (θεματικοί κύκλοι) (7)
- Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές (11)
- θανατική ποινή (σελ.84 του σχολ. βιβλ.) (7)
- Θρησκεία (1)
- κάπνισμα (4)
- Καταλήψεις ( σελ. 175 του σχολ. βιβλίου ) (2)
- καταναλωτισμός (σελ.121 του σχολ. βιβλ.) (6)
- κινητό τηλέφωνο (10)
- Κλωνοποίηση (σελ. 178 του σχολ. βιβλ.) (5)
- κοινωνικός κομφορμισμός (4)
- Κριτική (2)
- λαϊκότητα και λαϊκισμός (σελ.176 του σχολ. βιβλ.) (8)
- Μ.Μ.Ε (θεματικοί κύκλοι) (11)
- μαζοποίηση (σελ.115 του σχολ. βιβλ.) (9)
- μεσσιανισμός (σελ.250 του σχολ. βιβλ.) (5)
- μνημεία (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (23)
- οικογένεια (σελ. 203 του σχολ. βιβλ.) (5)
- οικονομία (3)
- οικονομική κρίση (1)
- παγκοσμιοποίηση (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (5)
- παιδεία (σελ. 24 του σχολ. βιβλ.) (68)
- Παραδεγμένα ( σελ. 155 του σχολικού βιβλ. ) (1)
- παράδοση (θεματικοί κύκλοι) (11)
- περιβάλλον (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (36)
- Πνευματικοί άνθρωποι (σελ 117 του σχολ. βιβλ.) (10)
- πόλεμος και ειρήνη (σελ. 81 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πολιτικός λόγος (σελ.68 του σχολ. βιβλίου) (4)
- προπαγάνδα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πυρηνική ενέργεια (10)
- ρατσισμός (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (26)
- ρόλος του επιστήμονα (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (4)
- σεβασμός (6)
- στερεότυπα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (15)
- σύγχρονες αντιφάσεις (θεματικοί κύκλοι ) (22)
- τέχνη (θεματικοί κύκλοι ) (16)
- Τεχνολογία (12)
- τουρισμός (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (3)
- τροχαία ατυχήματα (σελ.34 του σχολ. βιβλ.) (16)
- υγεία (3)
- φεμινισμός (6)
- φυσιολογικό-δημιουργικό-παθολογικό άγχος (5)
- χρόνος (διαχείριση) (2)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
1. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του κειμένου. Απάντηση Εξετάζουμε: - αν είναι κυριολεκτική, μεταφορική, ποιητική - τη σαφήνεια και τη...
-
(σελ. 68 - 69 και 76 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1. Λογική επιχειρηματολογία. 2. Έντονη συνα...
-
1.Με ποια μέσα ο συγγραφέας γίνεται σαφής, κάνει ζωντανό το λόγο του και επικοινωνεί με τον αναγνώστη; Απάντηση Συνηθέστερα μέσα είναι: το...
-
1. Με ποιον τρόπο έχει αναπτυχθεί η παράγραφος; Απάντηση v Ορισμός (πρέπει να αναφέρουμε την έννοια της οποίας δίνεται ο ορισμός. Σ...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοιν...
-
(σελ.84 και 188 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1.Ο επιστημονικός λόγος είναι λόγος περι...
-
1. Αν έπρεπε να χωρίσετε την παράγραφο σε δύο μικρότερες σε ποιο σημείο θα τη χωρί ζατε και γιατί ; Απάντηση Οδηγός ...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) ΟΜΙΛΙΑ Το εν λόγω κειμενικό είδος απαιτεί από την πλευρά το...
-
-Βλέπε και το σχολ. βιβλίο Έκφραση Έκθεση Γ΄ Λυκείου σελ.166 και 171- (Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισ...
-
1. Να ανιχνεύσετε τη λογική οργάνωση του κειμένου . Απάντηση Ο μαθητής καλείται να γράψει επιγραμματικά το λογικό διάγραμμα ...