Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
Κυριακή, Απριλίου 11, 2010
Το φθινόπωρο η φύση ξανανιώνει! Στην Ελλάδα, αυτή είναι η αλήθεια.
Αντίθετα με ό,τι διδάσκονται τα παιδιά στο σχολείο, προϊόν αντιγραφής από έγκριτα αλλά δυτικοευρωπαϊκά σχολικά βιβλία, στη χώρα μας το φθινόπωρο είναι για τη φύση μια ανάσα μετά τη λάβα του καλοκαιριού. Για τον εγκέφαλο των μικρών μαθητών όμως η διδασκαλία των εποχών είναι μια σκέτη σύγχυση!
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΑΡΓΑΡΗ |
Εφημερίδα το Βήμα , Κυριακή 11 Απριλίου 2010
Σ' ένα από τα αναγνωστικά του δημοτικού σχολείου ο Γιαννάκης ζει στο Αιγαίο. Από το νησί του φεύγουν και οι τελευταίοι τουρίστες με την έλευση του φθινοπώρου και ο θείος του (ιδιοκτήτης φεριμπότ) σταματά τα δρομολόγια, τα φυτά ρίχνουν τα φύλλα τους και η φύση νεκρώνεται. Ας έλθουμε τώρα στη θέση όχι μόνο του Γιαννάκη αλλά και του Κώστα και της Ελένης και της Μαρίας, που ζουν στη Σύρο ή στην Ικαρία ή στη Λέρο ή σε οποιοδήποτε άλλο νησί του Αιγαίου.
Διαβάζουν στο σχολικό βιβλίο, το οποίο- εξ ορισμού (!)- λέει «σωστά πράγματα», ότι η φύση στα νησιά του Αιγαίου νεκρώνεται το φθινόπωρο. Αυτοί όμως βλέπουν τη φύση στο νησί τους να ξαναζωντανεύει μετά τις φθινοπωρινές βροχές. Ο δάσκαλος τους βάζει και την απαραίτητη έκθεση με θέμα «Το φθινόπωρο» και αναμένει να του γράψουν οπωσδήποτε για τα φύλλα που πέφτουν. Από τα παράθυρα της τάξης- την ώρα που σκέφτονται τι να γράψουν στην έκθεση κοιτάζουν τα κυρίαρχα είδη φυτών στο νησί τους, τα οποία όχι μόνο δεν ρίχνουν τα φύλλα τους αλλά βγάζουν και καινούργια!
Βλέπουν τα πεύκα, τα κυπαρίσσια, τις χαρουπιές, τις ελιές, τις κουμαριές, τις μυρτιές, τις δάφνες, τις πικροδάφνες να είναι πράσινα όλον τον χρόνο και αυτή την εποχή να έχουν νέα βλαστάρια, με τα οποία «αναλαμβάνουν» από τη δύσκολη καλοκαιρινή περίοδο.
Βλέπουν και τα θυμάρια, τις ασφάκες, τις λαδανιές, τη ρίγανη να πρασινίζουν και αναρίθμητα νέα φυταράκια να φυτρώνουν μετά το μακρύ, θερμό και άνυδρο καλοκαίρι.
Βλέπουν τον πλάτανο να ρίχνει πράγματι- τα φύλλα του. Μόνο που τα πλατάνια είναι λίγα και δίπλα στη βρύση. Βλέπουν και τις αμυγδαλιές ή τις λεύκες, αλλά και εδώ δεν δικαιολογείται η νέκρα που αναφέρει το βιβλίο. Ακόμη και κάτω από τις λίγες αμυγδαλιές που ρίχνουν τα φύλλα τους φυτρώνουν δεκάδες ραδίκια, ζοχοί και μοσχολάχανα.
Ωρα να ξυπνήσει η «Πατριδογνωσία»
Είναι εύκολο να στηριχθούμε σε «έγκυρα» αναγνωστικά βιβλία του Δημοτικού της Μεσευρώπης. Ας μην αντιγράφουμε όμως ακόμη και τις κλιματικές ιδιομορφίες εκείνων των χωρών. Ας μη διαστρέψουμε κάθε έννοια κατανόησης του εξαίσιου περιβάλλοντος το οποίο έχει δημιουργηθεί στη Μεσόγειο.
Τι να κάνουμε, δεν πάει το δάσος στη Μύκονο, ούτε τα πεύκα- όπως λέει ο φίλος μου Στρατής Φιλιππότης, εκδότης- στην Τήνο! Τι να φαντάζεται άραγε και ο μαθητής που ζει στη Λάρισα και πήγε διακοπές το καλοκαίρι στη Σύμη για τη φύση αυτού του νησιού το φθινόπωρο και τον χειμώνα; Οταν το καλοκαίρι το μόνο που έβλεπε ήταν ξεραΐλα, πόσο μεγαλύτερο νέκρωμα συμβαίνει το φθινόπωρο;
Η κεντρικά ελεγχόμενη εξουσία της εκπαίδευσης έχει στην κυριολεξία εξοστρακίσει αυτό που εμείς, οι παλαιότεροι, θα ονομάζαμε «πατριδογνωσία». Δεν είναι δυνατόν ο μαθητής της Λέσβου να αποστηθίζει κείμενα για ταράνδους και να αγνοεί τον μοναδικό ελαιώνα του νησιού του. Ούτε ο πιτσιρίκος στα Μεστά της Χίου να διαβάζει για δάση και έλατα και να μη διδάσκεται τίποτε για τη μαστίχα. Υποθέτω ότι όλοι συμφωνούμε πως είναι απαραίτητο για το παιδί η πρώτη επαφή με το περιβάλλον να αφορά τον χώρο στον οποίο ζει και κινείται.
Το παιδί της Φλώρινας- όπου πράγματι το φθινόπωρο ρίχνουν τα φύλλα τους κυρίαρχα είδη δένδρων - δεν είναι δυνατόν να διδάσκεται «ομοιόμορφα» τα ίδια πράγματα για τις εποχές του έτους με το παιδί των Κυθήρων, της Ιεράπετρας ή της Κεφαλλονιάς.
Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=33&artid=325086&dt=11/04/2010#ixzz0kpBWmgCv
θέματα
- Α ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ (196)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΘΡΟ (σελ. 166 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΔΟΚΙΜΙΟ (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΙΞΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ (3)
- Α1 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΕΙΘΩ) (σελ. 11-46 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Α2 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ-ΣΥΝΟΧΗ) (3)
- Α3 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΓΛΩΣΣΑ-ΥΦΟΣ) (1)
- Α4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΔΟΚΙΜΙΟ) (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α5 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ) (1)
- Α6 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ) (1)
- Α7 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΥΝΤΑΞΗ) (1)
- αθλητισμός(σελ. 167 του σχολ. βιβλ.) (21)
- αλτρουισμός(σελ. 161 του σχολ. βιβλ.) (9)
- ΑΜΕΑ άτομα με ειδικές ανάγκες (9)
- Ανακύκλωση (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Ανθρωπική αρχή (2)
- ανθρώπινα δικαιώματα(σελ. 39 του σχολ. βιβλ.) (14)
- ανθρωπισμός (σελ. 240 του σχολ. βιβλίου) (3)
- βία και εγκληματικότητα (18)
- βιβλίο (13)
- Γέλιο (2)
- γλώσσα (σελ.220 του σχολ. βιβλ.) (21)
- Δημοκρατία (4)
- διαδίκτυο(σελ. 194 του σχολ. βιβλ.) (42)
- διάλογος (5)
- διαφήμιση (σελ. 50 του σχολ. βιβλ.) (19)
- εθελοντισμός (σελ. 162 του σχολ. βιβλ.) (11)
- εθνικισμός (σελ. 241 του σχολ. βιβλ.) (10)
- Εξαρτήσεις (4)
- επιστημονική πρόοδος (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (14)
- εργασία (θεματικοί κύκλοι) (13)
- ευθανασία (σελ. 175 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Ευνοιοκρατία (3)
- ευρώπη (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (4)
- ηθική (θεματικοί κύκλοι) (7)
- Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές (11)
- θανατική ποινή (σελ.84 του σχολ. βιβλ.) (7)
- Θρησκεία (1)
- κάπνισμα (4)
- Καταλήψεις ( σελ. 175 του σχολ. βιβλίου ) (2)
- καταναλωτισμός (σελ.121 του σχολ. βιβλ.) (6)
- κινητό τηλέφωνο (10)
- Κλωνοποίηση (σελ. 178 του σχολ. βιβλ.) (5)
- κοινωνικός κομφορμισμός (4)
- Κριτική (2)
- λαϊκότητα και λαϊκισμός (σελ.176 του σχολ. βιβλ.) (8)
- Μ.Μ.Ε (θεματικοί κύκλοι) (11)
- μαζοποίηση (σελ.115 του σχολ. βιβλ.) (9)
- μεσσιανισμός (σελ.250 του σχολ. βιβλ.) (5)
- μνημεία (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (23)
- οικογένεια (σελ. 203 του σχολ. βιβλ.) (5)
- οικονομία (3)
- οικονομική κρίση (1)
- παγκοσμιοποίηση (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (5)
- παιδεία (σελ. 24 του σχολ. βιβλ.) (68)
- Παραδεγμένα ( σελ. 155 του σχολικού βιβλ. ) (1)
- παράδοση (θεματικοί κύκλοι) (11)
- περιβάλλον (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (36)
- Πνευματικοί άνθρωποι (σελ 117 του σχολ. βιβλ.) (10)
- πόλεμος και ειρήνη (σελ. 81 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πολιτικός λόγος (σελ.68 του σχολ. βιβλίου) (4)
- προπαγάνδα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πυρηνική ενέργεια (10)
- ρατσισμός (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (26)
- ρόλος του επιστήμονα (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (4)
- σεβασμός (6)
- στερεότυπα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (15)
- σύγχρονες αντιφάσεις (θεματικοί κύκλοι ) (22)
- τέχνη (θεματικοί κύκλοι ) (16)
- Τεχνολογία (12)
- τουρισμός (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (3)
- τροχαία ατυχήματα (σελ.34 του σχολ. βιβλ.) (16)
- υγεία (3)
- φεμινισμός (6)
- φυσιολογικό-δημιουργικό-παθολογικό άγχος (5)
- χρόνος (διαχείριση) (2)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
1. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του κειμένου. Απάντηση Εξετάζουμε: - αν είναι κυριολεκτική, μεταφορική, ποιητική - τη σαφήνεια και τη...
-
Τα video που ακολουθούν μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να κάνουν μια πολύ καλή επανάληψη με έναν "ασυνήθιστο" για τα ελληνικά δ...
-
(σελ. 68 - 69 και 76 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1. Λογική επιχειρηματολογία. 2. Έντονη συνα...
-
-Βλέπε και το σχολ. βιβλίο Έκφραση Έκθεση Γ΄ Λυκείου σελ.166 και 171- (Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισ...
-
1. Με ποιον τρόπο έχει αναπτυχθεί η παράγραφος; Απάντηση v Ορισμός (πρέπει να αναφέρουμε την έννοια της οποίας δίνεται ο ορισμός. Σ...
-
1.Με ποια μέσα ο συγγραφέας γίνεται σαφής, κάνει ζωντανό το λόγο του και επικοινωνεί με τον αναγνώστη; Απάντηση Συνηθέστερα μέσα είναι: το...
-
-Καλό είναι να γνωρίζουμε και τις δύο όψεις του νομίσματος- (αποσπάσματα από κείμενο που αλίευσα από το Physics 4 u ) Εισαγωγή Με ...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοιν...
-
[...] Όσον αφορά τώρα την κοινωνική προσαρμογή, την ένταξη του ατόμου στην κοινωνία, την οποία λέμε και αλλιώς κοινωνικοποίηση, πρέπει ν...
-
Μου έστειλαν με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο τα δυο κείμενα , το πρώτο της Ακαδημίας Αθηνών και το δεύτερο από το οποίο (χάριν συντομίας) σταχ...