Τετάρτη, Ιανουαρίου 26, 2011

Ο Πολιτισμός μας σε Μετάβαση: Από τον Καταναλωτισμό στην Αειφορία


Επιτέλους κάτι αισιόδοξο!
(αποσπάσματα από δημοσίευμα )


 ...
Οι μελετητές του Ινστιτούτου Worldwatch, με την εφετινή έκδοση επιμένουν να θέτουν στη διεθνή δημόσια συζήτηση τα μεγάλα κοινωνικά και περιβαλλοντικά θέματα του πλανήτη μας, υποστηρίζοντας ότι το ποτήρι είναι μισογεμάτο και ότι η ανθρωπότητα έχει ακόμη το χρόνο να αλλάξει πορεία. Διότι, παρά τις αρνητικές εξελίξεις σε μια σειρά κρίσιμων δεικτών που αφορούν στην υγεία των φυσικών πόρων, τα δεδομένα του επιπέδου διαβίωσης και των ανθρώπινων δικαιωμάτων σε όλο τον κόσμο, καθώς και τα ζητήματα της παγκόσμιας ασφάλειας, το Ινστιτούτο Worldwatch επιμένει ότι υπάρχουν λύσεις. Με την Κατάσταση του Κόσμου 2010, το παγκοσμίως καταξιωμένο ινστιτούτο καταθέτει βιώσιμες και ρεαλιστικές προτάσεις σε μεγάλη και μικρή κλίμακα, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι η υπόθεση της αντιστροφής της πορείας στην οποία βαδίζει σήμερα ο κόσμος βρίσκεται κυρίως στα χέρια των ενεργών πολιτών, οι οποίοι κατανοούν ότι το μεγαλύτερο διακύβευμα της ανθρωπότητας τον 21ο αιώνα δεν είναι άλλο από την αλλαγή του κυρίαρχου μοντέλου του καταναλωτικού πολιτισμού που ακολουθεί μέχρι σήμερα η ανθρωπότητα.



Τα τελευταία πέντε χρόνια παρακολουθούμε μια άνευ προηγουμένου κινητοποίηση για την καταπολέμηση της διαρκώς επιταχυνόμενης παγκόσμιας οικολογικής κρίσης. Από το 2005 και μετά, χιλιάδες νέες κυβερνητικές πολιτικές έχουν θεσμοθετηθεί, εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ έχουν επενδυθεί σε πράσινες επιχειρήσεις και υποδομές, επιστήμονες και μηχανικοί έχουν επιταχύνει σημαντικά την ανάπτυξη μιας νέας γενιάς «πράσινων» τεχνολογιών και τα ΜΜΕ έχουν στρέψει μεγάλο μέρος του ενδιαφέροντος της κοινής γνώμης στα περιβαλλοντικά προβλήματα.
Μέσα σε αυτή την έντονη οικολογική δραστηριοποίηση, μια διάσταση του περιβαλλοντικού μας διλήμματος παραμένει σε μεγάλο βαθμό παραμελημένη: οι πολιτισμικές ρίζες του. Καθώς ο καταναλωτισμός έχει ριζώσει για τα καλά στον πολιτισμό μας τα τελευταία 50 χρόνια, έχει μετατραπεί σε έναν ισχυρό παράγοντα ασυγκράτητης αύξησης στη ζήτηση φυσικών πόρων και παραγωγής αποβλήτων, δύο βασικών χαρακτηριστικών της εποχής μας. Φυσικά, περιβαλλοντικές επιπτώσεις σε αυτό το βαθμό δεν θα ήταν δυνατό να συμβούν χωρίς την πρωτόφαντη έκρηξη του πληθυσμού, την αύξηση της ευμάρειας και τη ραγδαία πρόοδο στην επιστήμη και την τεχνολογία. Όμως η κουλτούρα της κατανάλωσης υποστηρίζει –και διογκώνει– τις υπόλοιπες δυνάμεις που έχουν οδηγήσει τις ανθρώπινες κοινότητες να υπερβούν τα όρια των περιβαλλοντικών υποστηρικτικών συστημάτων τους.
Χωρίς μια σκόπιμη στροφή του πολιτισμού μας προς την κατεύθυνση του να δίνει μεγαλύτερη αξία στην αειφορία και όχι στον καταναλωτισμό, καμία κυβερνητική δέσμευση ή τεχνολογική πρόοδος δεν θα είναι αρκετή να σώσει την ανθρωπότητα από μη αποδεκτά επικίνδυνα περιβαλλοντικά και κλιματικά ρίσκα, συμπεραίνει το Ινστιτούτο Worldwatch στην «Κατάσταση του Κόσμου 2010». Η έκθεση, που έχει ως υπότιτλο: «Ο Πολιτισμός μας σε Μετάβαση: Από τον Καταναλωτισμό στην Αειφορία», ορίζει τον «καταναλωτισμό» ως έναν πολιτισμικό προσανατολισμό που οδηγεί τους ανθρώπους στο να βρίσκουν νόημα, ευχαρίστηση και καταξίωση κύρια μέσα από όσα αυτοί καταναλώνουν.
«Έχουμε δει μερικές ενθαρρυντικές προσπάθειες για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας κλιματικής κρίσης τα τελευταία χρόνια», αναφέρει ο συντονιστής της αμερικάνικης έκδοσης Erik Assadourian. «Αλλά η προσπάθεια να πραγματοποιήσουμε αλλαγές σε θέματα πολιτικής και τεχνολογίας ενώ παράλληλα θα κρατάμε τον πολιτισμό μας επικεντρωμένο στον καταναλωτισμό και την οικονομική μεγέθυνση, δεν μπορεί να αποδώσει καρπούς. Για να μπορέσουμε να προοδεύσουμε και στο απώτερο μέλλον, οι ανθρώπινες κοινωνίες θα πρέπει να μετασχηματίσουν τους πολιτισμούς τους με τρόπο ώστε η αειφορία να αποτελέσει τον κανόνα και η υπερβολική κατανάλωση να καταστεί ταμπού», επισημαίνει ο ίδιος αναλυτής.

...
Σήμερα, μια ηθελημένη στροφή είναι απαραίτητη και ήδη λαμβάνει σάρκα και οστά ως αποτέλεσμα ορισμένων πρωτοπόρων σε θέματα πολιτισμού σε ολόκληρο τον κόσμο, οι οποίοι έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν έξι θεσμούς – εκπαίδευση, επιχειρήσεις, μέσα επικοινωνίας, κυβερνήσεις, παραδόσεις και κοινωνικά κινήματα – που μετασχηματίζουν τον πολιτισμό μας προς την κατεύθυνση της βιωσιμότητας.
...

Ολόκληρο το κείμενο μπορείτε να το διαβάσετε ΕΔΩ
Πηγή: Εφημερίδα Αυγή

θέματα

Δημοφιλείς αναρτήσεις