Παιδιά και διαφήμιση-Πως να διδάξουμε τα παιδιά να κρίνουν και να διαλέγουν |
18.04.08 (από το διαδίκτυο) | |
Αφορμή, για το σημερινό δημοσίευμα, υπήρξε η διαφήμιση του παιχνιδιού "monopoly", που μεταδίδονταν, τις ημέρες των γιορτών, από την τηλεόραση. Ακούγονταν εκφράσεις όπως "αγόρασε όλα τα ακίνητα", "άφησε τους άλλους χωρίς χρήματα", "κλείσε τους γονείς σου, στη φυλακή" κ.λπ. Το ΚΕ.Π.ΚΑ. ζήτησε, από τον Υπουργό Ανάπτυξης να απαγορεύσει αυτή τη διαφήμιση. Οι λόγοι της παρέμβασης του ΚΕ.Π.ΚΑ. είναι: Τα μικρά παιδιά, σήμερα, κυριολεκτικά, "μεγαλώνουν με την τηλεόραση". Η "ηλεκτρονική μπέιμπυ σίτερ" του 21ου αιώνα παρουσιάζει, στα παιδιά, μια πληθώρα προϊόντων, για να καταναλώσουν. Οι μικροί τηλεθεατές, με τη σειρά τους, κάνουν τη δουλειά του διαφημιστή, προσπαθώντας να πείσουν γονείς και φίλους να αγοράσουν, να αγοράσουν, να αγοράσουν! Οι διαφημιστές, φυσικά, προσπαθούν, μέσω του παιδιού, να φτάσουν στο πορτοφόλι των γονιών, και όχι μόνο. Οι τεχνικές του μάρκετινγκ προσπαθούν να δημιουργήσουν Καταναλωτές, εφ' όρου ζωής, από μικρή ηλικία. Η διαφήμιση είναι μια επιστήμη, που κύριο σκοπό έχει να χρησιμοποιεί τις αδυναμίες των ανθρώπων, για να αυξήσει την κατανάλωση. Και, επιπλέον, παρουσιάζει μια ψευδή εικόνα της πραγματικότητας, η οποία δε γίνεται πάντα αντιληπτή, από τα παιδιά. Πραγματική επίθεση, με διαφημιστικά μηνύματα, γίνεται, στα παιδιά, κατά τις περιόδους των εορτών και κυρίως τα Χριστούγεννα. Τα ζωηρά χρώματα και τα ευτυχισμένα πρόσωπα, που εμφανίζονται, στις διαφημίσεις, προσελκύουν τα παιδιά, ακόμα κι αν τα διαφημιζόμενα προϊόντα είναι πολύ ακριβά και δεν ταιριάζουν, στην ηλικία τους. Η πληθώρα των παιδικών διαφημίσεων αφορά παιχνίδια και τροφές, με υψηλό ποσοστό ζάχαρης, άλατος ή λιπαρών. Οι διάφοροι ερευνητές ισχυρίζονται ότι τα παιδιά δε μπορούν να καταλάβουν τις τεχνικές της διαφήμισης, έως την ηλικία των 10-12 χρόνων. Γιατί η διαφήμιση είναι επιβλαβής για τα παιδιά:
Δείχνοντας π.χ. ότι η αγάπη εξαρτάται από κάποιο προϊόν (αποσμητικό, σαπούνι, οδοντόκρεμα κ.λπ.) οδηγεί, στην παραπληροφόρηση και στην επικίνδυνη απλοποίηση των σύνθετων διαπροσωπικών σχέσεων. Τι μπορούμε να κάνουμε, ως γονείς:
Το ζήτημα "παιδιά και διαφήμιση" πρέπει να αντιμετωπιστεί, ως ένα ζήτημα ηθικής. Τα παιδιά δεν αποτελούν ένα ώριμο τμήμα της αγοράς. Είναι οι πιο άπειροι, από όλους τους Καταναλωτές, διαθέτουν ελάχιστα, ζητούν περισσότερα. Είναι οι πιο κατάλληλοι, για να επηρεασθούν. Άρα, τα παιδιά θα πρέπει να αναγνωρισθούν, ως ειδική κατηγορία ανθρώπων με δικαιώματα, και όχι ως μικροί ενήλικοι. Για τους λόγους αυτούς, η Ελληνική Νομοθεσία απαγορεύει τη μετάδοση διαφημίσεων, που απευθύνονται, σε παιδιά, από 7:00 μέχρι 22:00, ώστε να προστατευθούν τα παιδιά. Το ΚΕ.Π.ΚΑ. καλεί τους Καταναλωτές να καταγγέλλουν, στο γνωστό τηλέφωνο 2310233333, περιπτώσεις παραβίασης της παραπάνω νομοθεσίας καθώς και περιπτώσεις παιδικών διαφημίσεων, οι οποίες "ξεφεύγουν" από τα όρια ή θίγουν αξίες της κοινωνίας. Καταναλωτικά Βήματα - Τεύχος Δεκεμβρίου 2004 | |
Τελευταία ανανέωση ( 18.04.08 ) |