Του Παντελή Μπουκάλα |
Κάθε φορά που ρωτάμε τους διανοούμενους «γιατί σιωπούν», στηλιτεύοντάς τους σαν ευθυνόφοβους ή και φυγόμαχους, φρόνιμο θα ήταν να αναρωτιόμαστε: Υπάρχει έστω ένας διανοητής, στοχαστής, «πνευματικός άνθρωπος» που να τον εκτιμούν όλοι, να τον σέβονται και όσοι διαφωνούν μαζί του; Υπάρχει τέτοια προσωπικότητα γύρω μας, που τα λόγια της να μετράνε όχι μόνο επειδή είναι σοφά, αλλά κι επειδή τα υποστηρίζει ο μετρημένος, ελεύθερος βίος της; Δεν ρωτάω, προς Θεού, αν υπάρχει άγγελος επί Γης, άθικτος από τις αδυναμίες των θνητών, ή προφήτης ή σαμάνος. Αλλά για το αν ζει ανάμεσά μας ένας στοχαστής που να μας υποχρεώνει να παραδεχόμαστε την αξία του κυρίως όταν όσα λέει αντιτίθενται στις πεποιθήσεις μας. Υπάρχει τέτοιος «κεκυρωμένος»; Δεν βλέπω να υπάρχει. Ούτε ένας ούτε πέντε ή δέκα, κατά μόνας στοχαζόμενοι ή συσπειρωμένοι σε ομάδα «προκρίτων» ή «γερόντων», που ο λόγος της να βαραίνει καθοριστικά. Γι’ αυτό και οι προτάσεις για «κυβέρνηση αρίστων» ή «συμβούλια σοφών» είναι κενές νοήματος. Και δεν ξέρω καν αν είναι συμβατή με τα φυσικώς εριστικά και διχαστικά ανθρώπινα η εμφάνιση τέτοιων χαρακτήρων, που να τους υπολήπτονται οι πάντες. Ούτε καν στην περιοχή μιας και μόνης παράταξης δεν αποσπά κανείς, όσο άξιος, το σέβας όλων. Τον Μανόλη Αναγνωστάκη, λ.χ., τον σεβόταν απολύτως, για την τέχνη, το ήθος, την ευστοχία των παρεμβάσεών του, όλη η ανανεωτική Αριστερά. Αλλά το μείζον τότε τμήμα της Αριστεράς, η δογματική, αδιαφορούσε για τον λόγο του, αν δεν τον έψεγε σαν αναθεωρητή, όπως και τον Αρη Αλεξάνδρου. Το ίδιο συνέβαινε με τον Κορνήλιο Καστοριάδη, τον Κώστα Παπαϊωάννου, τον Κώστα Αξελό – και τον Νίκο Πουλαντζά. Καλοί ήταν για να καυχιόμαστε ότι συνεχίζουμε να διαφωτίζουμε τη Δύση, αλλά όχι και για να μας απασχολήσει επί της ουσίας και επί μακρόν ο λόγος τους. Σε άλλο χώρο τώρα. Τον Μάρτιο του 1992, έξι ονομαστοί Ελληνες (Οδυσσέας Ελύτης, Αριστόβουλος Μάνεσης, Μελίνα Μερκούρη, Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, Δημήτρης Τσάτσος, Γιάννης Γεωργάκης), σε μια από τις εμβληματικότερες παρεμβάσεις του «χώρου του πνεύματος», συνυπέγραψαν ανοιχτή επιστολή προς την ΕΟΚ, ζητώντας να μην αναγνωριστεί σαν Μακεδονία το «κρατίδιο των Σκοπίων». Η κατακλείδα του κειμένου τους, η διάσημη έκτοτε φράση «Για μας η ψυχή μας είναι το όνομά μας», θα ήταν απολύτως συνεπής προς τον εαυτό της, δηλαδή ισχυρή, αν είχε τη μορφή «για μας, και για κάθε άλλον βέβαια...». Οι έξι είπαν όσα γνώριζαν ότι θα ικανοποιούσαν το λαϊκό αίσθημα (διεγερμένο και από τους τοτινούς πολιτικάντες, «ρεαλιστές» πια), όπως εκφραζόταν με τα συλλαλητήρια. Καίτοι σοφοί όμως, δεν «τους ήρθε η μυστική βοή των πλησιαζόντων γεγονότων»· δεν είδαν την ουσία κάτω από τη δημοκοπία (η οποία είχε ημερομηνία λήξεως) ούτε άνοιξαν με το κύρος τους ένα παράθυρο προς τον Αλλον και τα πιθανά δικαιώματά του. Λογικό ήταν λοιπόν να μη βρει μόνο ενθουσιώδεις υπέρμαχους η πρωτοβουλία τους, αλλά και αυστηρούς κριτές. Αλλά αυτό συμβαίνει κάθε φορά που «δεν σιωπούν οι διανοούμενοι» (και είναι πολλές οι φορές αυτές). Γιατί πάντοτε τα λεγόμενά τους, αν είναι αιχμηρά και όχι δημαγωγικώς στρογγυλεμένα, κάποιοι τα υιοθετούν και άλλοι τα αντικρούουν. Την απόλυτη συμφωνία θα την κέρδιζαν μόνο αν ανακοίνωναν αδιάφορες κοινοτοπίες. Μιλούν λοιπόν οι διανοούμενοι. Και για τους πολέμους στο Ιράκ και στη Γιουγκοσλαβία μίλησαν, γράφοντας ή συνυπογράφοντας κείμενα αντιπολεμικά ή «ανθρωπιστικά». Και για το Μνημόνιο, στη «μεταρρυθμιστική λογική» του οποίου πρόσφερε πολλούς υπερασπιστές ο «χώρος του πνεύματος» (τι άλλο από πολιτικότατη παρέμβαση διανοούμενου ήταν ο κατά Σαββόπουλο ιδεολογικά επιμεταφρασμένος αριστοφανικός «Πλούτος»;). Και για τους μετανάστες ή τη Χ.Α., όπου άλλα ακούσαμε, τι πιο φυσικό, από τον Νάνο Βαλαωρίτη και άλλα από την Κική Δημουλά. Και μόλις χθες για την «ανασυγκρότηση της Κεντροαριστεράς». Είχα πέσει παλαιότερα σε τεύχος της «Νέας Εστίας», Πρωταπριλιά του 1961, που αναδημοσίευε συνέντευξη του Αλμπέρ Καμύ στο γαλλικό περιοδικό Demain, η οποία ενσωματώθηκε στο βιβλίο του «Αντίσταση, επανάσταση και θάνατος». Με φόντο την ουγγρική εξέγερση κατά του σταλινισμού (εξ ου και ο τίτλος «Ο σοσιαλισμός της κρεμάλας», καθώς και η σφοδρή κριτική των αριστερών διανοουμένων), ο Καμύ ερωτάται «αν ο διανοούμενος πρέπει να παίρνει θέση, αν έχει καθήκον, σε οποιαδήποτε περίπτωση, να εκφράζει τα αισθήματα και τη γνώμη του δημοσίως». Αντιγράφω κάποιες από τις μετρημένες σκέψεις του (μτφρ. Δ. Οικονομίδης): «Είναι καλύτερο για τον διανοούμενο να μη μιλά όλη την ώρα. Πρώτ’ απ’ όλα αυτό θα τον εξαντλούσε, και πάνω απ’ όλα, θα τον εμπόδιζε από του να σκέφτεται. Πρώτα και κύρια, θα πρέπει να δημιουργεί αν μπορεί, και μάλιστα αν η δημιουργία του δεν παραμερίζει τα προβλήματα του καιρού του. Αλλά σε μερικές εξαιρετικές περιπτώσεις (ισπανικός πόλεμος, χιτλερικές διώξεις και στρατόπεδα συγκεντρώσεως, σταλινιστικές δίκες και στρατόπεδα συγκεντρώσεως, ουγγρικός πόλεμος) δεν πρέπει ν’ αφήνει αμφιβολίες ως προς τη θέση που παίρνει. Θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός, ώστε να μην αφήνει την εκλογή του να συγκαλύπτεται από διπρόσωπες διακρίσεις ή ύποπτα διφορούμενα τρυκ και να μην αφήνει καμιάν αμφιβολία ως προς την προσωπική του αποφασιστικότητα για την υπεράσπιση της ελευθερίας». Ούτε διπροσωπία και διγλωσσία, λοιπόν, ούτε ενδοιασμοί ως προς την υπεράσπιση της ελευθερίας. Συνεχίζει ο Καμύ: «Συγκεντρώσεις διανοουμένων είναι δυνατόν, σε μερικές περιπτώσεις και ιδίως όταν η ελευθερία των μαζών και το πνεύμα απειλείται θανάσιμα, να αποτελέσουν μια δύναμη και να ασκήσουν επίδραση. Αυτό ακριβώς απόδειξαν τελευταία οι Ούγγροι διανοούμενοι. Πάντως, πρέπει να τονισθεί, για να μας καθοδηγεί αυτό εμάς στη Δύση, ότι η συνεχής υπογραφή μανιφέστων και διαμαρτυριών είναι ένας από τους πιο ασφαλείς τρόπους για να υπονομευθεί η αποτελεσματικότητα και η αξιοπρέπεια του διανοουμένου. Υπάρχει μία συνεχιζόμενη δωροδοκία προς απόκρυψη ενοχής, που όλοι μας τη γνωρίζουμε και που θα πρέπει να έχουμε συχνά το προσωπικό θάρρος να της αντισταθούμε». Ισως η διατύπωση «δωροδοκία προς απόκρυψη ενοχής» αποδίδει θολά το πρωτότυπο, υποδεικνύει πάντως το πρόβλημα: την έφεση ορισμένων διανοουμένων να θέτουν το μυαλό τους στην υπηρεσία της Εξουσίας, αδρώς ανταμειβόμενοι. Ούτε αυτοί σιωπούν βέβαια. Το αντίθετο. Τους ακούμε: Είναι λαλίστατοι. Πηγή: Εφημερίδα Καθημερινή |
Έκθεση Λυκείου: Θεωρία, Ασκήσεις, Θεματικές ενότητες, Διαγωνίσματα, Επανάληψη, Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αυτή η σελίδα εξυπηρετεί καθαρά διδακτικές ανάγκες
Τετάρτη, Οκτωβρίου 30, 2013
Ο Καμύ και η «συνεχής υπογραφή μανιφέστων»
θέματα
- Α ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ (196)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΘΡΟ (σελ. 166 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΔΟΚΙΜΙΟ (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΙΞΗ (1)
- Α ΘΕΩΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ (3)
- Α1 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΕΙΘΩ) (σελ. 11-46 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Α2 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ-ΣΥΝΟΧΗ) (3)
- Α3 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΓΛΩΣΣΑ-ΥΦΟΣ) (1)
- Α4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΔΟΚΙΜΙΟ) (σελ. 109 του σχολ. βιβλ.) (1)
- Α5 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ) (1)
- Α6 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ) (1)
- Α7 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΥΝΤΑΞΗ) (1)
- αθλητισμός(σελ. 167 του σχολ. βιβλ.) (21)
- αλτρουισμός(σελ. 161 του σχολ. βιβλ.) (9)
- ΑΜΕΑ άτομα με ειδικές ανάγκες (9)
- Ανακύκλωση (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (6)
- Ανθρωπική αρχή (2)
- ανθρώπινα δικαιώματα(σελ. 39 του σχολ. βιβλ.) (14)
- ανθρωπισμός (σελ. 240 του σχολ. βιβλίου) (3)
- βία και εγκληματικότητα (18)
- βιβλίο (13)
- Γέλιο (2)
- γλώσσα (σελ.220 του σχολ. βιβλ.) (21)
- Δημοκρατία (4)
- διαδίκτυο(σελ. 194 του σχολ. βιβλ.) (42)
- διάλογος (5)
- διαφήμιση (σελ. 50 του σχολ. βιβλ.) (19)
- εθελοντισμός (σελ. 162 του σχολ. βιβλ.) (11)
- εθνικισμός (σελ. 241 του σχολ. βιβλ.) (10)
- Εξαρτήσεις (4)
- επιστημονική πρόοδος (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (14)
- εργασία (θεματικοί κύκλοι) (13)
- ευθανασία (σελ. 175 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Ευνοιοκρατία (3)
- ευρώπη (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (4)
- ηθική (θεματικοί κύκλοι) (7)
- Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές (11)
- θανατική ποινή (σελ.84 του σχολ. βιβλ.) (7)
- Θρησκεία (1)
- κάπνισμα (4)
- Καταλήψεις ( σελ. 175 του σχολ. βιβλίου ) (2)
- καταναλωτισμός (σελ.121 του σχολ. βιβλ.) (6)
- κινητό τηλέφωνο (10)
- Κλωνοποίηση (σελ. 178 του σχολ. βιβλ.) (5)
- κοινωνικός κομφορμισμός (4)
- Κριτική (2)
- λαϊκότητα και λαϊκισμός (σελ.176 του σχολ. βιβλ.) (8)
- Μ.Μ.Ε (θεματικοί κύκλοι) (11)
- μαζοποίηση (σελ.115 του σχολ. βιβλ.) (9)
- μεσσιανισμός (σελ.250 του σχολ. βιβλ.) (5)
- μνημεία (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (23)
- οικογένεια (σελ. 203 του σχολ. βιβλ.) (5)
- οικονομία (3)
- οικονομική κρίση (1)
- παγκοσμιοποίηση (σελ. 72 του σχολ. βιβλ.) (5)
- παιδεία (σελ. 24 του σχολ. βιβλ.) (68)
- Παραδεγμένα ( σελ. 155 του σχολικού βιβλ. ) (1)
- παράδοση (θεματικοί κύκλοι) (11)
- περιβάλλον (σελ. 41 του σχολ. βιβλ.) (36)
- Πνευματικοί άνθρωποι (σελ 117 του σχολ. βιβλ.) (10)
- πόλεμος και ειρήνη (σελ. 81 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πολιτικός λόγος (σελ.68 του σχολ. βιβλίου) (4)
- προπαγάνδα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (9)
- Πυρηνική ενέργεια (10)
- ρατσισμός (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (26)
- ρόλος του επιστήμονα (σελ. 99 του σχολ. βιβλ.) (4)
- σεβασμός (6)
- στερεότυπα (σελ. 78 του σχολ. βιβλ.) (15)
- σύγχρονες αντιφάσεις (θεματικοί κύκλοι ) (22)
- τέχνη (θεματικοί κύκλοι ) (16)
- Τεχνολογία (12)
- τουρισμός (σελ.133 του σχολ. βιβλ.) (3)
- τροχαία ατυχήματα (σελ.34 του σχολ. βιβλ.) (16)
- υγεία (3)
- φεμινισμός (6)
- φυσιολογικό-δημιουργικό-παθολογικό άγχος (5)
- χρόνος (διαχείριση) (2)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
1. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του κειμένου. Απάντηση Εξετάζουμε: - αν είναι κυριολεκτική, μεταφορική, ποιητική - τη σαφήνεια και τη...
-
(σελ. 68 - 69 και 76 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1. Λογική επιχειρηματολογία. 2. Έντονη συνα...
-
1.Με ποια μέσα ο συγγραφέας γίνεται σαφής, κάνει ζωντανό το λόγο του και επικοινωνεί με τον αναγνώστη; Απάντηση Συνηθέστερα μέσα είναι: το...
-
1. Με ποιον τρόπο έχει αναπτυχθεί η παράγραφος; Απάντηση v Ορισμός (πρέπει να αναφέρουμε την έννοια της οποίας δίνεται ο ορισμός. Σ...
-
(Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου) Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοιν...
-
(σελ.84 και 188 του σχολικού βιβλίου) Στο μαθητή μου Γιώργο Π. που εντόπισε την παράλειψη 1.Ο επιστημονικός λόγος είναι λόγος περι...
-
1. Να ανιχνεύσετε τη λογική οργάνωση του κειμένου . Απάντηση Ο μαθητής καλείται να γράψει επιγραμματικά το λογικό διάγραμμα ...
-
-Βλέπε και το σχολ. βιβλίο Έκφραση Έκθεση Γ΄ Λυκείου σελ.166 και 171- (Αποσπάσματα από δουλειά του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισ...
-
Μου έστειλαν με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο τα δυο κείμενα , το πρώτο της Ακαδημίας Αθηνών και το δεύτερο από το οποίο (χάριν συντομίας) σταχ...
-
1. Αν έπρεπε να χωρίσετε την παράγραφο σε δύο μικρότερες σε ποιο σημείο θα τη χωρί ζατε και γιατί ; Απάντηση Οδηγός ...